Upptäckten – när Biltemas priser jämförs

Prisskillnaden är enorm när Biltemas reservdelar ställs mot andra originaldelar från biltillverkaren och andra bildelsförsäljare. Men det finns faktiskt ännu billigare alternativ. Så här stor är skillanden

Biltema pekas ofta ut som lågprisalternativet när bilen ska servas. Men hur mycket skiljer det egentligen i kronor och ören? Vi har jämfört sju vanliga slitdelar till Sveriges kanske mest folkliga bil, en Volvo V70 från 2015. Resultatet visar tydliga prisskillnader, men också att bilden är mer nyanserad än många tror. Biltema är ofta klart billigare. Men långt ifrån ensamma i botten av prislistorna.

Slår man ihop de billigaste alternativen för samtliga delar i jämförelsen landar totalkostnaden på 1 064 kronor. Väljer man i stället motsvarande originaldelar från Volvo hamnar notan på 5 586 kronor. Skillnaden blir alltså 4 522 kronor för exakt samma typ av slitdelar till samma bil. Det visar hur stor del av servicekostnaden som faktiskt handlar om val av reservdelar, snarare än själva jobbet i sig.

BildelBiltemaMekonomenSkruvatVolvo original
Oljefilter54,90 kr190 kr (Mahle)51 kr203 kr
Luftfilter149 kr433 kr (Mahle)94 kr439 kr
Kupéfilter89,90 kr476 kr (Promeister)51 kr562 kr
Torkarblad fram sats med 2st299 kr407 kr (Bosch)146 kr575 kr
Bromsbelägg fram *184 kr825 kr (ProMeister)206 kr1 444 kr
Bromsskiva fram styck*399 kr973 kr (ProMeister)494 kr1 661 kr
Glödstift99,90 kr522 kr (Bosch)123 kr702 kr
Priserna är beräknade på en Volvo V70 D4 från 2015.
* I vissa fall har priset angivits i olika enheter. För bromsbelägg fram har vi räknat för två hjul, totalt fyra bromsklossar. För bromsskiva fram har vi räknat styckpriset.
För de priser som saknar märke så är det försäljarens egna. Volvo originaldelar är via Bilia, förutom torkarbladen där Wipers säljer original.

Skruvat utmanar rejält Biltema rejält, medan originaldelar fortfarande är överlägset dyrast. Vad man väljer beror i slutändan på hur viktig originalspecifikation är och hur mycket man är beredd att betala för den. Bara på oljefiltret märks gapet direkt. Hos Biltema, skruvat kostar det runt 50 kronor, medan motsvarande filter hos Mekonomen landar runt 190 kronor och originaldelen från Volvo över 200 kronor. Samma mönster syns på luftfiltret, där Skruvat tar 94 kronor och Biltema 149 kronor.

Hos Mekonomen är dock priset nästan tre gånger så högt och hos Volvo hamnar det strax under 440 kronor. Skillnaden är ännu större på kupéfiltret. Där tar Biltema knappt 90 kronor, medan originaldelen kostar över 560 kronor. Tittar man på torkarblad blir kontrasten också tydlig. Ett komplett framset med två blad kostar 299 kronor hos Biltema.

Att byta torkarblad kan kosta dubbelt så mycket om man vill ha original.

Samma typ av torkarblad kostar drygt 400 kronor hos Mekonomen och närmare 600 kronor som originaldel. På bromsarna som är ofta en av de dyrare posterna i bilägandet sticker originalpriserna iväg rejält. Bromsbelägg fram kostar runt 1 450 kronor hos Volvo, medan Biltema tar under 200 kronor för detta.

För bromsskivor fram är skillnaden ännu större, cirka 400 kronor styck hos Biltema mot över 1 600 kronor för original. Glödstiftet är ett annat exempel där prisskillnaden blir tydlig. Biltema tar knappt 100 kronor, medan samma del hos Volvo kostar över 700 kronor. Samtidigt är Biltema inte ensamma om att pressa priserna.

Skillnaden mellan den billigaste och dyraste bromsskivan är över 1 200 kronor.

Skruvat konkurrerar hårt och är på flera punkter lika billiga och ibland till och med billigare. Oljefilter och kupéfilter är exempel där Skruvat matchar eller slår Biltemas priser. Mekonomen hamnar oftast mitt emellan medan originaldelar genom Volvo via Bilia konsekvent är dyrast. Och den stora frågan handlar förstås om kvalitet och tillverkare.

Många bilägare är skeptiska till billigare reservdelar och oroar sig för hållbarhet och funktion. Biltema själva hävdar att deras delar håller samma nivå som dyrare alternativ och att de uppfyller samma krav. Samtidigt finns det nackdelar som kan vara värda att känna till. Andrapartsdelar kan sakna vissa detaljer som finns på original, till exempel förberedelse för slitvarningssensor på bromsbelägg. Det innebär inte att delen är felaktig, men att den inte alltid är identisk med Volvos egen.

För den som vill ha exakt samma specifikation som bilen levererades med från fabrik är originaldelar det säkra valet men det kostar därefter. Men jämförelsen visar ändå att det går att spara stora summor på helt vanliga servicejobb. I flera fall skiljer det hundralappar per del och sammantaget kan det handla om tusenlappar för reservdelar som behöver bytas regelbundet.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt