Bad om hjälp – fick ändå p-böter på 1200 kr

Hon bad om hjälp både i chatten och på telefon för att rätta till en vanlig parkeringsmiss i appen. Men det blev ändå p-böter på 1200 kronor. Kvinnan drog parkeringsbolaget till domstol.

Svenskarna är förbannade på parkeringsbolagen. Antalet böter skjuter i höjden. Och folk lappas även om de försöker att göra rätt för sig.
– Det är en miljardindustrin som måste granskas, säger parkeringsjuristen Stefan Wahlberg.

En kvinna på Gotland parkerade och slog in fel registreringsnummer i appen. Det är ett väldigt vanligt fel som många gör. Hon försökte sedan komma i kontakt med parkeringsbolagets kundtjänst både på telefon och i chatten för att få hjälp att ändra. Men de svarade inte. Då fick hon 1200 kronor i böter. Apparna kan vara väldigt krångliga för många, men du kommer inte undan ansvaret.
– Det är förarens ansvar att ange rätt uppgifter i appen. Om man under parkeringen inser att man har gjort fel så måste man starta en ny parkering och ange rätt registreringsnummer. 

Kvinnan på Gotland fick en dyr p-bot, trots att hon försökte få hjälp. Foto: Michael Odelberth/Unsplash

Kvinnan blev arg. Hon hade betalat för parkeringen och gjort ett litet misstag. Därför tänkte hon inte vika ner sig och drog saken till domstol, uppger P4 Gotland.
– Om man då redan har fått en p-bot får man stå för sitt fel. Det finns ingen ovillkorlig skyldighet för p-bolaget att tillhandahålla möjlighet att ändra pågående parkeringar via telefon. 

Hon hoppades få rätt mot det mäktiga parkeringsbolaget. Men tingsrätten var av en annan åsikt. Eftersom hon uppgett fel registreringsnummer från början var det helt och hållet hennes ansvar. Stefan Wahlberg förklarar vilka krav som finns på parkeringsbolagen att ge kunderna service. 
– Det är upp till bolagets frivilliga servicegrad. Kontrollavgiften är inte heller uppenbart oskälig och kan inte av den orsaken undanröjas. 

Att dra parkeringsböter till domstol är inte farligt. Många tror att man tvingas från hus och hem. Vi på Carup har skrivit om flera fall där folk har fått felaktiga böter. 
– Jag fick böter även om jag ställt in parkeringsskivor på samma tid. Men jag betalade böterna och funderade på att bestrida dem, säger Maria Aveskogh från Knivsta.

När parkeringsbolaget hotar med inkasso och rättsliga åtgärder blir många rädda. 
– Jag parkerade utanför akuten i Halmstad och det blev fel zonkod. Hojab hotar med indrivning och det vill jag inte, säger drabbade Albin Gustavsson.

Han behövde egentligen inte oroa sig. Parkeringsbolagen hotar med domstol. Men det är tomma hot.
– Det enda man riskerar genom att ta det till domstol är att få betala böterna och ytterligare en administrationsavgift på ungefär 900 kronor. Man behöver inte stå för motpartens kostnader, säger Stefan Wahlberg.

Betala inte böter som är felaktiga. Det rådet kommer från branschorganisationen.
– Om man tycker att det är orättvist ska man inte betala utan bestrida, om du betalar godkänner du avgiften, säger Louise Bill, vd för parkeringsbranschens organisation Svepark.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt