Kinesiska elbilar kan vara spioner. Trafikverkets expert förklarar varför kinesiska elbilar pekas ut i rapport om hotbild.
– Hänsyn behöver tas ur ett säkerhetsskyddsperspektiv inte minst för när, var, hur och i vilken verksamhet bilarna är tänkta att användas, säger Jens Johansson, säkerhetsexpert på Trafikverket.
Myndigheten publicerade en rapport. Där varnar man för att elbilar kan spionera för främmande makt. Allra helst är det kinesiska bilmärken som lyfts fram.
– I den öppna antagonistiska hotbilden så lyfter vi fram att hänsyn till att bilarna kan vara försedda med en stor mängd ljud- och bildupptagningsutrustning behöver tas ur ett säkerhetsskyddsperspektiv inte minst för när, var, hur och i vilken verksamhet bilarna är tänkta att användas, säger Jens Johansson.
Claes Hemberg har gjort sig känd som en varm förespråkare för kinesiska elbilar. Han hyllar den rena tekniken och den framtidseggande ingenjörskonsten. Claes delar inte alls rapportförfattarens åsikter.
– Jag tycker att det låter som sinofobi. Bilarna måste skicka information, det handlar om förarens säkerhet och bekvämlighet, säger han.
I Storbritannien har man diskuterat ett förbud mot kinesiska elbilar vid militärbaser. Under ett norskt experiment visade det sig att en kinesisk elbil skickade hem information. Allt det här sammantaget får Trafikverkets experter att lyfta ett varningens finger.
– I rapporten har vi lyft fram en undersökning på kinesiska elbilar som exempel men det är ett avvägande som behöver tas vad gäller alla fordon och all utrustning som en verksamhetsutövare använder i och runt sin verksamhet, säger Jens Johansson.
Claes Hemberg undrar hur myndigheten ser på andra elbilar än de kinesiska. Det är inte bara kineserna som vill ringa hem.
– Hur ser man då på Tesla eller Volkswagen som också skickar information, säger Claes Hemberg.
I Kina har man infört förbud och restriktioner mot Teslor. De får inte parkera utanför militära installationer. Eller hur som helst vid olika bostadskomplex.
– Vårt syfte med sektorshotbilden är att belysa de möjligheter som tekniken ger och hur denna kan användas som en hybrid metod inom ramen för gråzonen, säger Jens Johansson.
Det är inte bara Sverige som varnar för kinesiska elbilar. Alla länder utreder konsekvenserna av den moderna teknologin.
– Det jag ser är att detta är ett globalt övervägande som flera stater gör, säger Jens Johansson.
Hotbilden har förändrats mot Sverige. Nyligen gick Försvarets logistikcentrum ut och berättade att man kan rekvirera fordon inför en eventuell konflikt. Man sa också att det inte råder fullständig fred för Sverige just nu.
– Det vi vill hjälpa till med från Trafikverket är att bidra till en ökad förståelse för den komplexa hotbilden. Något som kan stötta aktörerna med att fatta genomtänkta och väl avvägda beslut avseende sitt skydd, avslutar Jens Johansson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















