Okända fällan på nya bilar – smäll på 200 000 kr

Fällan i fronten på moderna bilar. Skada på liten detalj i grillen kan ge enorm smäll. 
– Reparationen kom upp över 200 000 kronor, uppger Arne Voll på Gjensidige till Broom. 

Bakom grillen sitter dyr teknik. Moderna bilar är inte som de var förr i världen. Numera proppar tillverkarna in massor med spännande teknik bakom grillen. De första åren av bilens liv är det fröjdefullt och hjälpsamt. Men när det börjar gå sönder kan notan bli chockdyr. Avståndsradarn en av de dyraste delarna på en modern bil. 

– Vi har haft ett fall där en bil från ett något dyrare bilmärke krockade med bilen framför och fick skador framtill. Här installerades en avståndsradar. Bara detta kostade 79 000 kronor, plus moms. Med strålkastare, vissa delar och arbete kom denna reparation på över 200 000 kronor. Många av delarna är förmodligen konstruerade för att fungera under bilens livslängd. Men när de ändå måste bytas ut flyger tusentals kronor iväg, uppger kommunikationschefen Arne Voll på Gjensidige till Broom

Arne Voll på Gjensidige försäkring varnar för en av bilens dyraste delar.

Nu på vintern ligger den dyra tekniken ännu risigare till. Radarn bakom grillen kan bli fruktansvärt dyr att reparera. Detsamma gäller sådant som strålkastare och backspeglar. På en del bilmärken kan en strålkastare springa iväg och kosta 40 000 kronor.

Om bilen börjar bli till åren är det kanske inte ens lönt att reparera den. På skrotupplagen syns mängder med bilar som bara är åtta år gamla. 
– Vi rekommenderar att man inte reparerar en bil om kostnaden överstiger hälften av värdet, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. 

Även om försäkringen ofta täcker höga kostnader måste du betala självrisk. Dessutom baseras framtida premier på din historik. Dyra reparationer kan göra din försäkring ännu dyrare.  Därför är Arne Voll mycket tydlig när han varnar bilägare i Norden den här vintern. Man ska vara mycket försiktig med tekniken i sin bil. Små skador kan innebära väldigt dyra reparationer. 

Se till så att det inte finns snö och is över radarn. Var försiktig med hur du kör och tänk på att den dolda tekniken är mycket känslig. Experten varnar också för att is och snö kan fastna på radarn. Då fungerar den inte som tänkt. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt