EU kräver nytt pass för alla nya bilar nästa år. Det här innebär Euro 7 för dig.
– Det ska göras digitalt, tillgängligt i fordonets info system eller som en QR-kod som leder till informationen, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.
Nästa år är det dags för Euro 7. Det är EU:s uppdatering av utsläppsreglerna från bilar i unionen. Ett av de nya buden är att alla måste ha ett miljöpass för bilar med förbränningsmotorer. Medan elbilsägare ska ha ett batteripass.
– Euro 7 är det nya kommande steget i reglerna om utsläpp och batterihållbarhet för fordon. Antogs av EU 2024 och ska tillämpas för alla nya personbilar och lätta lastbilar som registreras från november 2027, samt nya tunga lastbilar och bussar från maj 2029, säger Per Öhlund.
De första Euro-kraven kom under 1980-talet. I svallvågorna av alarmerande forskningsrapporter om våra massiva utsläpp. Under åren har reglerna skärpts för varje gång. Den här gången drar man åt tumskruvarna ordentligt.

Måste finnas i bilen
Alla nya bilar som registreras ska ha sådana här miljöpass. Där ska de stå tydligt vilken miljöpåverkan fordonet har. Elbilarna behöver ett batteripass. Med ett löfte om att batteriet ska klara minst 80 procent kapacitet under fem år eller 10 000 mil.
– Miljöpasset är nytt med Euro 7 och innebär att tillverkaren ska göra tillgängligt data om fordonets miljöuppgifter i samband med första registrering. Det ska göras digitalt, tillgängligt i fordonets info system eller som en QR-kod som leder till den informationen.
Med Euro 7 räcker det inte längre med laboratorietester. Biltillverkarna måste testa sina bilar i verkligheten för att bli godkända och få ett miljö eller batteripass. Det innebär körning i både stadsmiljö och på landsbygden.
– Observera att det handlar om statisk information/data för det enskilda fordonet vid produktion och första registrering.
Oro för digitala förändringar
Miljö och batteripasset kommer att vara digitalt. Många har redan oroat sig över att det talas om digitala körkort och digitala registreringsbevis om några år. För dem kan miljöpasset komma som en kalldusch så här i adventstider.
– En stor del av denna information finns redan idag tillgänglig på de certifikat som medföljer ett nytt fordon och som används för att registrera det, och delar av informationen finns redan idag tillgängligt i vägtrafikregistret. Vilka data som ska anges i miljöpasset finns beskrivet i regelverket.
Transportstyrelsens utredare lugnar ner alla som är oroliga. Miljö och batteripasset är inte till för att vända upp och ner på vår vardag. Det är ett krav på fordonstillverkarna att leva upp till krav som ställs.
– Syftet med att införa miljöpasset är att det ska bli enklare för användare att ta del av denna information då den ska vara enkelt tillgänglig från fordonet, avslutar Per Öhlund.
Det här ska finnas på miljöpasset för alla nya bilar
- Gränser för förorenande utsläpp
- CO2-utsläpp
- Räckvidd i eldrift
- Bränsle- eller energiförbrukning
- Hållbarhet för ev batteri.
- Motoreffekt
Det här ska finnas i batteripasset
- Tekniska specifikationer: Detaljer om batteriets prestanda, tillverkningsdatum, batterityp och innehåll av farliga ämnen.
- Hållbarhet och ursprung: Koldioxidavtrycket, hur mycket återvunnet material som använts och information om de etiska och sociala förhållandena vid utvinningen av råvaror (t.ex. litium, kobolt och nickel).
- Batteriets hälsa och prestanda: Information om batteriets kvarvarande kapacitet och prestanda, för begagnade elbilar.
- Livslängd och återvinning: Instruktioner och information som gör det möjligt att återanvända eller reparera batteriet. Dessutom information om hur batteriet ska återvinnas på ett säkert och effektivt sätt.
- Säkerhetsinformation: Säkerhetsinstruktioner för hantering, inklusive information om eventuella säkerhetsrisker.
- Spårbarhet: Möjlighet att spåra batterier längs hela värdekedjan för att öka transparensen
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















