Ingenjörernas omöjliga resa. Testar batteriet i en BMW Neue klasse. Gav sig ut på en 100 mil lång roadtrip utan att ladda batteriet.
BMW skickade ut några av sina ingenjörer på ett äventyr som för tankarna till 1800-talets polarfarare. De små akademikerna fick uppdraget att köra en ny BMW iX3 Neue Klasse från fabriken i Ungern hela vägen hem till München. Det innebär en resa på ungefär 100 mil genom den ungerska slätten och sedan passera tyrolens mäktiga alper. Säkert var de tyska ingenjörerna en aning nervösa. Deras dagar är annars inrutade på deras tyska kontor.
Debrecen
Här vid BMW:s fabrik började färden. Batteriet står på 100 procent och ingenjörerna bestämmer sig för att strunta i motorvägarna. istället ska man använda landsvägarna, även om det är längre och tar mer tid. Samtidigt har de en smart app i bilen. Den hjälper dem att kunna planera körningen så att den blir så ekonomisk som möjligt. Det är dagsljus och en gråmulen höstdag i Centraleuropa. Vägarna ligger till en början ganska tomma. Men senare på eftermiddagen kommer pendlarna att ta över.
Budapest
Tyskarna kommer till den slovakiska huvudstaden tidigt på eftermiddagen. Vädret är fortfarande grått. Men träden är vackert färgade i rött och gult. Ett tecken på att den långa vintern knackar på dörren. Här konstaterar man överraskade att de har kört 23 av de 100 milen och bilen har fortfarande 79 procent kvar på batteriet. Klang och jubel, utropar tyskarna och styr kosan vidare mot sina småkusiner i Österrike.
Wien
De kör över gränsen i skymningen. De tyska ingenjörerna behöver sätta på strålkastarna. Det här var något som de inte kalkylerat med. Ljuset kostar energi. Och det är något som de inte har massor av. Precis som deltagarna i Andréexpeditionen höll man ett snabbt rådslag. Och de kom fram till att stänga av värmen i bilen. Som tur var hade alla varma jackor med sig. Och relativt muntra kommer man till den österrikiska huvudstaden. Nu är man halvvägs och det är hela 53 procent kvar av batteriet
St Pölten
Den österrikiska kulturstaden tar emot dem mitt i natten. Det är lika mörkt som i kryptan i Pöltens berömda Benediktinerkloster. Men vägarna är nästan helt tomma och de kan fortsätta. Batteriet står på 43 procent och det är bara 40 mil kvar till hemmabasen.
München
Snart går solen upp över Bayern. Det är en tidig morgon och de äventyrliga tyska ingenjörerna är spända som fiolsträngar. Batteriet äter sig snabbt ner. Samtidigt som man närmar sig hemmafabriken i München. De passerar Landshut och nu börjar de faktiskt bli oroliga. Det lyser rött på skärmen. Bilen vill ha ström, annars lägger den snart av. Vid frukostkaffet rullar de in i Münchens förorter och kör raka vägen till fabriken. När de stannar bilen inför sina jublande kollegor är det bara sju kilometer kvar att köra på batteriet efter över 100 mil 1 007,7 km.

Andreas Jemn är journalist och författare.















