Polisen tar hårdare tag mot däckfuskarna. Böterna för fusk med vinterdäck chockhöjda i år.
– Det är rent trafikfarligt, säger Björn Thunblad, samordnare trafikenheten i polisregion öst.
I Sverige finns det ungefär fem miljoner personbilar på våra vägar. En halv procent av dem kör runt med sommardäck även på vintern. Det innebär att vi har 25 000 dödsmaskiner ute på våra vägar.
– Man måste ta ansvar för att skifta i tid, om det inte går så får man låta bli att använda bilen, säger Björn Thunblad.
Polisen har höjt böterna för det här brottet. Om två veckor inträder vinterdäckskravet. För de som inte skiftat och ändå kör bil riskerar att få betala 2000 kronor. Innan höjningen tidigare i år låg böterna på 1200 kronor. En nätt höjning med 67 procent.
– Nu införs även här en differentiering av botbeloppen så att de bättre överensstämmer med bestämmelsen i trafikförordningen och verkliga risker i trafiken, säger kammaråklagare Johan Bülow.

En halv procent låter inte mycket. Men sett i proportion till det totala antalet personbilar blir det mängder med potentiella dödsfällor i trafiken.
– Även om det inte är så vanligt så stoppar vi och bötfäller sådana, säger Björn Thunblad, samordnare trafikenheten i polisregion öst.
Här finns de värsta syndarna
I Norrland skiftar nästan alla. Däckexperterna pekar ut en landsända som slarvigare än andra. Längst ner i södern där vintern ofta är mild. Där är man också sämst på att skifta till vinterdäck.
– Om man tittar mot Skåne är det en del som struntar i att skifta, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.
En regnig skånsk vinter är det inte konstigt att många tar det lugnt med däckskiftet. Många är rädda för att slita på däcken i onödan.
– Det är många som inte byter däck och sedan kommer plötsligt snö och kyla, säger Oskar Bech på Däckpartner i skånska Kristianstad.
Långa köer på däckverkstäderna är ett bekymmer. Många som har svårt att lägga livspusslet kan bli sena med däckskiftet.
– Ett problem är att många nuförtiden lämnar in bilen för skifte. Då blir det långa köer eftersom verkstäderna kanske inte har kapacitet att ta emot alla, säger Björn Thunblad.
Polisen har försökt informera Sveriges bilägare med riskerna att köra runt på sommardäck när det är halt.
– Det har varit informationskampanjer för att öka medvetenheten om riskerna med att åka runt på sommardäck när det är vinterväglag, avslutar Björn Thunblad.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















