Missen som kostar 150 000: ”Då kan du klara dig”

Han gjorde ett enda enkelt misstag med några få liter. 13 mil senare hade hans nya dieselbil förvandlats till ett reparationsärende som kostade 150 000 kronor.
– Gör ingenting. Rör inte nyckeln, varnar mekanikern för.

Lite ryckningar, konstigt ljud och en motor som började slå. Ägaren Travis trodde att det var ett mindre problem som gick att lösa själv. Men bakom symptomen dolde sig ett fel som skulle växa till en av de dyraste reparationerna en dieselbil kan råka ut för.
– Det är ett helt nytt fordon, bara 20 000 miles (3 200 mil) på mätaren. Det här kommer inte bli vackert, säger mekanikern i klippet.

Det började under en sen helgkväll mitt ute i ingenstans. Familjen hade bråttom hem och ägaren gjorde något han själv direkt insåg var fel. Men eftersom alla verkstäder var stängda blev beslutet att köra vidare, totalt cirka 13 mil, i hopp om att problemen skulle gå att lösa senare. När bilen började gå ojämnt och ryka kraftigt blev läget snabbt akut.

Motorn slog konstigt, kraften försvann och bilen gick till slut in i nödläge. Efter en helg på hotell lämnades den på första bästa verkstad.
– Jag såg på nätet att man kunde klara sig om man bytte bränslefilter flera gånger, så jag försökte det. Det var helt klart fel beslut, berättar ägaren Travis i klippet när Dave ringer upp honom.

Verkstaden försökte tömma tanken och rensa systemet, men problemet var redan långt större än så. Motorn började låta som om den slog med metall mot metall och hela bränslesystemet var skadat. Dave’s Auto Center fick till slut ta över det hopplösa fallet och där hittade man orsaken. I bränslesystemet fanns AdBlue.

Så såg vätskan ut efter ett par dagar efter att man tömt tanken, berättar Dave i klippet.

Vätskan används normalt för att rena avgaser i moderna dieselbilar, men får absolut inte blandas med diesel. AdBlue består av vatten och urea och är extremt frätande för bränslepumpar, injektorer och metallkomponenter. I det här fallet var det bara en gallon (3,8 liter). När vätskan väl cirkulerar i systemet kristalliserar den, skär sönder täta passager i bränslepumpen och förstör spridarnas mikroskopiska hål – ofta bara några få mikrometer stora.

I videon visar mekanikern hur spridarens små öppningar förstörts. Men skadorna tog inte slut där. Vid en inspektion med kamera hittades även repor och rostangrepp på cylinderloppen.
– Det är tydligt att smörjningen försvunnit. Det här är klassiska spår av kontaminering, säger teknikern.

Den slutliga åtgärden blev att byta hela bränslesystemet: tank, pumpar, spridare, bränsleledningar och filter. Totalkostnaden landade på omkring 15 000 dollar – cirka 150 000 kronor. Lyckligtvis för ägaren täckte försäkringen det mesta.

Det mest tragiska är att det hela hade kunnat undvikas. Föraren i klippet gjorde misstaget att fortsätta köra trots att han direkt visste vad som hänt. Det är vad som förvandlade ett enkelt tömningsjobb till en reparation för 150 000 kronor.
– Om du vet att du råkat fylla fel, gör ingenting. Rör inte nyckeln. Ring en bärgare. Då kan du klara dig med att bara tömma tanken. Men startar du motorn – då är du körd.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt