Politiskt krav: Ny hastighetsgräns i Sverige

Riksdagspolitiker vill höja hastigheten i Sverige. Kräver ny hastighet på motorvägar.
– Jag tror det skulle ge fler dödsolyckor, svarar trafikpolisen Joakim Abrahamsson i Helsingborg.

Moderata riksdagsledamoten och twitterraketen Lars Beckman har slagit till med en riktigt fartfylld motion motion. Han vill höja hastigheten på svenska motorvägar.
–  I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 km i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet. Det finns alltså ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt. Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet, skriver han i en motion till Sveriges riksdag. 

Han får inget gehör från polisen. Där tror man att en höjning skulle äventyra trafiksäkerheten. Därför hoppas polisen att riksdagen tar sitt förnuft till fånga och röstar ner motionen.
– Många har svårt för att köra i 110, hur skulle det då bli med 140. Jag tycker inte att detta var en bra motion, säger Joakim Abrahamsson.

Trafikpolisen Joakim Abrahamsson är mycket tveksam till det nya förslaget.

Modern teknik är säkrare

Med moderna bilar och fordon borde 140 inte vara något problem. Om tyskarna haft fri fart sedan tv-apparaterna var svartvita – då borde svenskarna kunna köra i 140 i vårt digitala tidevarv, tycker Beckman.
– Sverige har en mer och mer modern fordonspark där ny teknik hjälper föraren med trafiksäkerheten, skriver Lars Beckman.

Även där får han mothugg. Svenskarnas bilar är inte så moderna som man kan tro. Vi är ett folk som gillar vintage. Gamla Saabar och Volvobilar ligger nära mångas hjärtan.
– Vi har en av Europas äldsta fordonsparker, säger Ronny Svensson, expert och konsult på Ynnor AB.

Riksdagsman Lars Beckman (m) vill att vi ska få köra betydligt fortare på våra motorvägar.

Vill att det ska gå snabbare

Lars Beckman protesterar mot låga hastigheter. Enligt honom är det ett problem för framkomligheten. Genom att höja hastigheten skulle fler svenskar få mer tid över, enligt honom.
– I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag. 

Motorvägar som är 120 skulle lätt konverteras tror Lars Beckman.
– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 km/timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig.

Polisen ser en koppling mellan högre fart och större risker. 
– Jag tror det skulle vara dåligt för trafiksäkerheten. Och vi skulle få fler allvarliga trafikolyckor med dödlig utgång, säger Joakim Abrahamsson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt