Experterna gjorde flera överraskande upptäckter när billigare små starthjälparna från Biltema och Jula ställdes mot dyrare konkurrenter i ett labb.
– Antalet startförsök kan vara helt avgörande, säger Daniel Strömberg, testledare på SP som utfört testet.
Det kan vara väldigt stressande att inte kunna starta bilen på grund av ett tomt bilbatteri. En del löser problemet med hjälp av startkablar och en vänlig granne, men det går även att använda sig av ett litet starthjälpsbatteri. Ett starthjälpsbatteri eller jump starter som de också kallas, fungerar som en temporär, extern strömkälla som levererar den kraft som behövs för att starta en bil med ett urladdat batteri. Batteriet är alltså konstruerat så att det kan ge en tillräckligt hög maxström under kort tid för att starta upp en bil med ett tomt batteri. Den är lika liten som en mobiltelefon.
Startshjälpbatterier har funnits länge och det finns flera olika alternativ ute på marknaden. Det finns några varianter som kan väga uppåt tio kilo, men de är främst tillverkade för bärgningstjänsten. Däremot finns det även startshjälpbatterier som är små bärbara litiumbatterier som går att förvara i handsfacket eller innerfickan. I ett stort test bestämde sig Testfakta för att undersöka vilket av dessa mindre batterier som fungerar bäst.
– De har inte samma kapacitet som den äldre bly-varianten, men är å andra sidan väldigt enkla att hantera för vanliga konsumenter, säger Daniel Strömberg, testledare på SP som utfört testet.

Testet på starthjälpsbatterierna utfördes av SP för några år sedan. De testade sju olika batterier och de betygsattes i startförmåga i plusgrader, startförmåga i kyla, batterikapacitet, laddtid, konstruktion och användning. Alla batterierna testades på två olika motorer med ett helt urladdat batteri. En motor var en en två liters motor med fyra cylindrar och den andra var en 2,8 liters motor med 6 cylindrar.
– Antalet startförsök kan vara helt avgörande eftersom en del ström försvinner till annan elektronik i bilen och det är inte alltid bilen går igång på första försöket, säger Daniel Strömberg.
Bäst i test blev Sonic Startbooster från Mekonomen, som också var dyrast med 2600 kronor. Den var överlägsen i de flesta kategorierna och fick se sig slagen endast i användning och konstruktion. Biltemas kompakt starthjälp hamnade på en fjärdeplats totalt och presterade allra bäst i kategorin startförmåga i plusgrader där den kammade hem en andraplats. En sak testet visade var att batteriernas utlovade kapaciteten stämmer dåligt överens med verkligheten.
– Den deklarerade kapaciteten kan bli väldigt missvisande eftersom du inte kan utnyttja all energi som finns i batterierna. Tillverkarna har helt enkelt spärrat energiuttaget för att öka livslängden. Ökad livslängd är så klart positivt men frågan är om man bryr sig om detta när man står där med ett dött bilbatteri, säger Daniel Strömberg.
De allra flesta produkterna visade sig också vara lätta att använda och hantera. Biltemas produkt visade sig däremot ha ett problem med isoleringen kring batteriklämmorna, vilket innebär en risk för kortslutning. Biltema tycks dock ha gjort om sortimentet lite efter testet, och den senaste startboostern är på 12 Ah istället för den testade som var på 10.
– Klämman är gjord i koppar vilket är strömförande. Du kan inte få någon stöt, men däremot kan du få brännskador och det är ju inte bra, säger Daniel Strömberg.
Julas Hamron-batteri kom femma i testet, efter Biltema. Batteriet fick kritik för sin dåliga tekniska information, men när det gäller batterikapacitet och laddtid lyckades batteriet prestera näst bäst av alla. Efter testet har designen gjorts om. En slutsats som kan dras är att de billiga hjälpstartarna fungerar som avsett, men att de dyraste också är bäst.
En som också testat Julas starthjälpbatteri är Rickard, från Youtubekanalen “Rickards Garage”. För att se vad han tycker om produkten kan du klicka dig vidare på klippet som är länkat i artikeln.
– För 1000 kronor bör den verkligen fungera, säger han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















