Varning för vanliga missarna vid bytet till vinterdäck. Du riskerar skador för 10 000-tals på bilen. Skräckexempel hos Allmänna reklamationsnämnden.
– Det är märkligt att de ens fick på bultarna, säger Carups expert Hugo Kenger.
Enligt däckbranschen skiftar ungefär hälften av svenskarna själva sina däck. Vid den här tiden på året står bilarna uppradade på uppfarterna. Folk kämpar med lackande svett för att skifta däck och visa sig märkvärdiga inför hela kvarteret.
– Det är många som gör enkla misstag när de skiftar hjul, säger Stefan Mattsson på Sölvesborgs gummi.
Nyligen dök det upp ett märkligt fall hos Allmänna reklamationsnämnden. Ett par från Västra Götaland hade köpt däck med tillbehör på nätet. När de monterat dem började varningslamporna lysa. Allt slutade med att de fick åka bärgningsbil till verkstaden.
– Det visade sig att ABS och hjullager hade skadats av den felaktiga längden på bultarna. Det framgår inte av företagets villkor att bultarna inte ingått i passningsgarantin, står det i anmälan.

Att de fick på så långa bultar är ett mysterium. Paret fick ändå rätt hos ARN och företaget tvingades ersätta dem för skadorna. I ett annat fall gick de nyköpta hjulskruvarna sönder och fick borras loss från bilen.
– Det låter märkligt, man ska känna att storleken inte stämmer. Jag har inte hört något liknande. Men ibland har folk bråttom, säger Carups expert Hugo Kenger.
Fel bultar
Om du inte har kvar originalfälgarna ska du se upp med bultarna. Ett vanligt misstag är att bilägare använder bultar som är avsedda för sommarhjul till vinterhjulen.
– Sätter man inte på originalbultar på originalfälgarna finns det risk att de kryper igenom fälgen och då kan hela hjulet bli löst, säger Stefan Mattsson på Sölvesborgs Gummi.
Drar för hårt
Många tar i för kung och fosterland när de ska dra åt hjulbultarna. Våra experter varnar för detta.
– Det har varit så mycket snack om hur viktigt det är att efterdra. Därför tar folk i för mycket. Vi ser många som kommer med bultar som inte går att ta bort. Då får man försöka borra bort dem, det är inte alltid helt lätt, säger Stefan Mattsson.
I värsta fall kan det sluta med en riktigt saftig verkstadsräkning.
– Det finns en risk att hjullagret går sönder om man drar för hårt, säger Hugo Kenger.
Drar för löst
De flesta tar hellre i för mycket än för lite. Ändå är det ett vanligt misstag med bultar som inte blivit ordentligt fastsatta.
– Det här är också ganska vanligt. Men inte lika vanligt som att dra för hårt. Risken är att däcken lossnar, säger Stefan Mattsson.
Hugo Kenger har ett bra tips till alla. Om du har köpt nya bultar ska man se till så de passar ordentligt.
– Är det nya bultar så är det bra att skruva på dem innan man sätter på fälgen. Då vet man att de bottnar och nyper åt det som de ska, säger Hugo.
Hur drar man rätt?
Stefan Olsson på BSR har en teknik som blir exakt. Om man gör som han säger blir bultarna perfekt åtskruvade.
– Man tar ett fälgkors och mäter hur långt det är. Sedan kan man använda sin egen vikt för att räkna ut hur man ska göra, säger han.
Han tar ett fälgkors och fäster det i hjulet samtidigt som det balanserar mot en domkraft. Stefan mäter dess längd och adderar sin egen vikt. Stefan väger 85 kilo och behöver ställa sig 16,8 centimeter ut för att det ska bli rätt.
– Räkna ut hur långt på fälgkorset du måste stå och dra åt där. Hoppa inte, skutta inte, utan bara dra åt, säger Stefan Olsson.
Om man tycker det låter krångligt. Då kan man lyssna på Hugo Kenger.
– Använd en momentnyckel. Att köra med fälgkorset kräver en hel del fingertoppskänsla, säger han.
Glömt efterdra
Man ska efterdra bultarna. Efter några mil är det viktigt att se till så de sitter ordentligt. Detta gäller både om du skiftat själv eller på en verkstad.
– Om du har aluminiumfälgar ska man alltid efterdra. Efter monteringen kan man köra tio eller 15 mil. Sedan är det dags att dra till lite mer, säger Hugo Kenger.
Smörja eller inte smörja?
Däckbranschen har gått ut med en varning. Enligt dem ska man inte smörja bultarna. Risken är att hjulet kan lossna.
– Vi har gått ut med rekommendationer att man inte ska smörja bultarna/muttrarna. Istället ska man rengöra dem med en stålborste, säger Dennis Alexis expert på Swedish Tire & Rim Organization (STRO).
Alla experter håller inte med om detta.
– Lite smörja är inte fel, om de är lite rostiga är det inte fel. Man ska bara smörja bultarna, säger Stefan Mattsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















