Mazdas nya teknik ska göra det motsatta av vad en bil brukar göra. I stället för att smutsa ner luften ska den rena den. Så här fungerar japanernas nya koldioxidfångare.
Mazda vill visa att förbränningsmotorn inte är död. Den är bara i behov av en ny roll. På Japan Mobility Show 2025 presenterade märket sin framtidsvision: en bil som minskar mängden koldioxid i atmosfären ju mer den körs.
– Körglädje driver en hållbar morgondag, förklarade Mazda under mässan.
Deras nya konceptbil Mazda Vision X-Coupe kombinerar två tekniker som kan förändra allt. För det första använder den ett biobränsle framställt av mikroalger. Algerna växer genom att suga upp koldioxid ur luften, vilket gör att bränslet blir i princip koldioxidneutralt. Även när bilen släpper ut CO₂ vid körning tillförs ingen ny koldioxid till atmosfären, hävdar Mazda.

Men Mazda nöjer sig inte där. Vision X-Coupe har dessutom ett nytt system som kallas Mazda Mobile Carbon Capture. Det sitter direkt i bilens avgassystem och fångar in koldioxiden som annars skulle släppas ut i luften. Man kan säga att det fungerar som ett filter som ”suger upp” koldioxiden ur avgaserna medan bilen kör.
Den insamlade koldioxiden lagras tillfälligt i bilen och kan sedan tas om hand och återvinnas på olika sätt, till exempel i produktionen av nytt bränsle. På så sätt kan bilen faktiskt hjälpa till att minska mängden koldioxid i atmosfären ju mer den används. Om det verkligen fungerar i praktiken återstår att se. I Japan är elbilar en marginell företeelse och biltillverkarna vill inte släppa taget om sina älskade motorer.
Mazda beskriver konceptet som en ny utmaning där förbränningsmotorns styrkor tas tillvara i en mer hållbar framtid.
– Vi vill bevisa att körglädje och klimatansvar inte behöver stå i konflikt – utan faktiskt kan gå hand i hand, sa de under mässan.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















