Sveriges snabbaste Audi RS6 skulle ut på en provkörning. Men mitt under inspelningen gav växellådan upp.
– Hoppas kunna få bilen på vägen igen snart, berättade Albin för Pitstop.
Det skulle bli en provkörning av Sveriges snabbaste Audi RS6, men slutade i total kaos. Den specialbyggda familjekombin är en av världens mest extrema RS6-bilar, med en motor som har förstärkts för att leverera ännu mer kraft.
– Detta är min vardagliga bil och den går ju som en originalbil tills du trycker ner fullt. Då går det jäkligt fort, berättade bilens ägare Albin för Pitstop.
Originalmotorn är en V8 med biturbo på 560 hästkrafter som har modifierats för att ge hela 1100 hästar. Bilen är nu utrustad med hybridturbos, andra bränslespridare och körs på E85. Men trots att motorn och drivlinan är byggda för extrem prestanda klarade inte framdiffen trycket. Under körningen separerade framdiffen från växellådan.
– Växellådan gav upp direkt, det var tur att jag inte satt bakom ratten, berättar Anton Karmehed, som filmade händelsen.
Efter incidenten såg Albin att magnesiumskruvarna var helt förstörda och att oljan hade läckt ut. Själva växellådan verkade däremot inte vara permanent skadad. Planen blev att byta de trasiga skruvarna, noggrant gå igenom alla delar och sätta ihop växellådan igen. Men bilen är fortfarande ur funktion. Och nu är arbetet igår för att få den tillbaka på vägen.
– Det är en del av forskningen och utvecklingen. Vi lär oss av varje katastrof och hoppas kunna få bilen på vägen igen snart, avslutar Albin.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















