Gömd i 68 år: Otroligt Volvo-fynd i Sverige

Volvon stod gömd i 68 år i ett svenskt garage. Biljägarens otroliga fynd av svenska rariteten från 1933. Nu slår svenska ikonen från 1933 världen med häpnad. 
– Den har inte rullat sedan 1950-talet, säger Sebastian Jensen till Carup.

Sebastian Jensen från Ekeby i Skåne har gjort ett otroligt fynd. Han fick höra ett rykte om att en mycket ovanlig Volvo skulle finnas gömd sedan många år i ett garage i Värmland. Bara ett par exemplar skulle existera i Sverige.
– Jag har alltid tyckt om gamla Volvobilar. Att få jobba med dem och återställa bilarna så att man räddar dem för dagens barn och sedan deras barn, säger han.

Han är en trogen Volvoentusiast. Det ska helst vara så gamla bilar som möjligt. Sebastian trivs bäst bakom ratten när han slipper alla moderna reglage. 
– Under lång tid har jag haft en Volvo PV831 som jag kört runt med. Det är en trevlig bil. Sedan fick jag nys av en kompis att det fanns en PV652 utanför Kristinehamn. Den skulle ha blivit avregistrerad i slutet av 1950-talet och sedan dess förvarats i ett garage, säger Sebastian till Carup.

I nästan 70 år stod en Volvo PV652 från 1933 gömd i ett garage utanför Kristinehamn. Bara två bilar tros finnas kvar i Sverige.

Den här bilen köptes av en lokal grosshandlare 1957. Ägaren hette Albin Ericsson. Han skulle bara använda sin bil ett år. Under den tiden körde Albin den mycket sparsamt. 
– På den tiden blev bilarna omoderna väldigt fort. När han köpte den här PV652 så var den redan omodern. Vid den här tiden fanns det redan Amazoner ute på marknaden och jag tror det var därför som han ställde undan den, säger Sebastian.

Det här var under en epok då tekniken gjorde gigantiska framsteg. Hela samhället gick igenom en gigantisk omvälvning. Svenskarna ville vara moderna. Man hade lämnat det gamla Fattigsverige bakom sig. En gammal bil i garaget var en symbol för en tid som man inte ville tänka på.
– Därför blev den stående i garaget. Sedan gick han bort och den ärvdes senare av sonen som hade tänkt göra något med den. Tyvärr blev det inte av, varför vet jag inte. Kanske fanns det inte möjlighet, säger Sebastian.

Bilen spårades upp av Sebastian Jensen från Ekeby i Skåne.

Tiden gick och bilen stod och dammade i det gamla garaget. Släkten kände till den och ibland var det någon som funderade på om man inte skulle väcka liv i den gamla bilen. Men den stod kvar i sin gömma. 
– Till slut var det barnbarnen som ärvde den. Nu börjar även de komma till åren och ägaren blev dålig och kunde inte förverkliga sina planer på att renovera den, säger Sebastian.

Han gick själv och grunnade över ett spännande projekt. Sebastian tycker om att ha något att skruva med. Då ringde telefonen. En kompis till honom hade fått nys om den här bortglömda Volvon i Värmland.
– Min kompis tipsade om den. Jag blev såklart genast intresserad och hörde av mig. De var intresserade att sälja. Under förutsättning att det var rätt person och att den skulle stanna i Sverige.

Volvo kom ut i dagsljuset efter 68 år i ett garage.

Kärlek vid första ögonkastet

Sebastian blev förvånad. När han första gången gläntade på garageportarna där bilen stått gömd sedan 1957 var det kärlek vid första ögonkastet. Den hade stått i snart 70 år. Bortglömd för världen och knappt ens körd.
– Jag åkte dit och hämtade den. Bilen var i förvånansvärt bra skick. Invändigt var det fint, klädseln nästan helt bevarad. Jag var överraskad över att den var så fin.

När släkten Eriksson ställde undan den här bilen var den omodern. I vårt upplysta tidevarv är det här en museal klenod. En artefakt från en tid som gått. PV652 har sitt ursprung i mellankrigstiden och är därför ett spännande stycke svensk teknikhistoria.
– Sedan började arbetet. Jag gick igenom bromsarna, elektroniken och taket behövde renoveras. Undan för undan blev den bättre och bättre. 

Volvon ska bevaras – med patina.
Den raka sidventilssexan på 3,3 liter är nu tvättad.

För Sebastian har det varit viktigt att bevara bilen. Därför har han renoverat med både förnuft och känsla. För att klara av det här behöver man inte bara vara en skicklig mekaniker. Man måste också vara historiskt kunnig.
– Det har varit viktigt för mig att bevara den här bilen i patinerat skick. Det ska vara så mycket i originalutförande som möjligt. Nu har jag reggat in den och har börjat köra. Man får hålla sig i 65-70 knyck, det är en lagom marschfart.

Nu ska den här klassiska Volvon visas upp för världen.
– Jag tänker inte låta den stå och damma i ett garage. Den ska ut på vägarna och visa upp sig. Folk förtjänar att få se den och lära sig om vårt kulturarv. Det är för kommande generationer, avslutar Sebastian Jensen.

Fakta Volvo PV652

  • Motor: Rak 6-cylindrig sidventilsmotor på 3,266 cm3.
  • Effekt: 65 hk vid 3 200 v/min.
  • Bromsar: Hydrauliska fyrhjulsbromsar som standard.
  • Transmission: 3-växlad med frihjul och golvväxelspak.
  • Mått: Hjulbasen var 2 950 eller 3 550 mm. 
  • Storlek: PV652 var längre och bredare än tidigare Volvo-modeller.
  • Karossalternativ: Bilen fanns som sedan eller cabriolet.
  • Karaktär: Bilen beskrevs som bekväm, tyst och robust för dagligt bruk.
    Källa: Volvo Cars

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt