Oskyldigt påkörd – då dubblades försäkringen

Försäkringsbolaget dubblade premien efter olyckan. Nu tar han strid mot försäkringsbolaget. 
– Jag blev påkörd bakifrån och nu straffar försäkringsbolaget mig, säger Sasha Jovanovic i Malmö. 

Allt började för fem år sedan. Sasha Jovanovic parkerade vid Pildammsparken i Malmö. Han tog en trevlig promenad med sin hund och återvände sedan för att köra hem.
– Det kom en stor bil och körde rakt in i min bil bakifrån. Personerna i bilen hoppade ut och lade sig på marken. Det fanns en kille i kostym och solglasögon som påstod att han kört. Men det tror jag inte, han hade inte en skråma, kostymen var helt perfekt, säger Sasha Jovanovic till Carup.

Det fanns gott om folk på platsen. Många såg när det hände. Dessutom var det inte bara Sashas bil som drabbades.
– Det fanns vittnen och flera målsägande, men de vågade inte säga något till polisen. Därför blev det nedlagt. Min fina Volvo däremot var helt förstörd. Det var en S90 som jag skött mig perfekt. Det var fråga om det gick att reparera den, eller om den skulle skrotas, säger Sasha Jovanovic.

Sasha Jovanovic skulle bara ta en hundpromenad i parken. När han kom tillbaka vara hans fina Volvo S90 helt demolerad. Efteråt dubblade försäkringsbolaget hans premie. Foto: Privat

Dyrt att reparera

Kostnaden för reparationerna blev skyhöga. Försäkringsbolaget tog såklart kostnaden. Till en början verkade allt frid och fröjd. Snart skulle Sasha upptäcka att han hade problem.
– De sa att det kostade en halv miljon att laga den. Men till slut skulle den vara klar. Då märkte jag att det var massor med fel. Vi skulle åka till Kroatien på semester och bagageluckan gick inte att öppna. Där hade jag vatten till hunden och mitt insulin, säger Sasha Jovanovic.

Enligt honom lyssnade inte Volvia på honom. Sasha var förtvivlad och vände sig till andra instanser för att få hjälp.
– Jag anlitade en oberoende skadeexpert från Dekra, de sa att det fanns en rad saker som inte var åtgärdade. Jag har försökt att prata med Volvia om detta, säger Sasha Jovanovic.

Volvo S90:n var i ett blänkande skick. Nu kräver Sasha att Volvia rättar till missen med dubblad premie, han var själv helt oskyldig till att bilen blev påkörd när det stod parkerad. Foto: Privat

Samtidigt höjde Volvia priset på hans försäkring. Efter olyckan måste han betala dubbelt så mycket. Trots att han inte orsakade den.
– Det var inte jag som orsakade olyckan. Ändå straffas jag. Efter den höjdes min premie med det dubbla. Nu har jag fått betala 2300 kronor i månaden. Trots att jag har en fläckfri skadehistorik, säger Sasha Jovanovic.

Volvia hävdar annat

Volvia vill inte kommentera ärendet. Däremot kan de förklara hur man går tillväga för att bestämma vilket pris folk ska betala för sin försäkring. 
– Vi kan inte kommentera enskilda fall, men generellt är det många faktorer som spelar in i premiesättningen, till exempel bilmodell, reparationskostnader, pris på reservdelar och den individuella skadehistoriken, säger Sofia Bergfors, marknadschef på Volvia.

De argumenten lyssnar inte Sasha på. Han har gjort egna efterforskningar. Eftersom han är fri från skadehistorik så skulle ett annat försäkringsbolag erbjuda honom ett mycket bättre pris.
– Jag har kollat med andra försäkringsbolag och där skulle jag bara behöva betala några hundralappar. Ändå tänker jag inte ge mig. Jag ska ha rätt premie och få tillbaka mina pengar retroaktivt, säger Sasha Jovanovic.

Volvia försöker förklara sin ståndpunkt. Enligt dem har inte Sasha fått en ökad kostnad på grund av olyckan. Volvia menar att det är många faktorer som spelar in.
– Alla skador resulterar däremot inte i en ökad premie och en påkörning där kunden själv inte är vållande, medför inte någon ökad premie, säger Sofia Bergfors.

Sasha är förtvivlad. Han anser sig vara orättvist behandlad och vill varna andra som drabbas.
– Man har inte en chans som en vanlig person. Inte mot de stora försäkringsbolagen. Inte heller blev den som körde in i mig straffad. Nu vill jag varna andra så att de inte råkar illa ut, avslutar Sasha Jovanovic.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt