Han gömde sin splitternya Mercedes 500 SL i en tidskapsel 1982. Ingen fick se den på 43 år. Nu har bilen som stannat tiden tagits fram – med sju mil på mätaren.
För drygt 15 år sedan besökte en herre vid namn Mr. Hough en av Storbritanniens största bilutställningar. NEC Classic Motor Show. På plats fanns även SLSHOP, ett företag som nyligen blivit erkända som ett av landets största specialister på Mercedes-Benz R107-modeller. Mr Hough började prata med teamet, och berättade att han ägde en 500 SL med under sju mil på mätaren. Han hade nämligen gömt bilen i en tidskapsel sedan den var ny. I ett privat, perfekt klimatkontrollerat garage hade den stått under täcke sedan leveransdagen.
Han berättade att han köpt sin Mercedes ny 1982 i England, från Carols of Wolverhampton. Mr. Hough hade valt alla fabriksalternativ som fanns, utan att snåla på något. Men i stället för att registrera bilen eller köra den på sin första tur, transporterade han den direkt hem på släp och ställde den sedan i förvaring. Och där stannade bilen.

Bilen registrerades aldrig – något som i dag nästan vore omöjligt, eftersom tillverkare nu följer varje försäljning för rapportering och aktieägarnas insyn. SLSHOP visade förstås intresse redan då och frågade om han någon gång kunde tänka sig att sälja bilen. Svaret var ett artigt men bestämt nej. För Mr. Hough var bilen mer än pengar. Den var ett noggrant bevarat exempel på ingenjörskonst, och en bit av Mercedes Benz historia. Men tiden gick.
Vi snabbspolar bandet fram till augusti 2025. Efter att Mr Hough ägt bilen i mer än fyrtio år fick SLSHOP ett oväntat telefonsamtal. “Tiden hade kommit”, sade Mr Hough. Det var dags att hitta en ny förvaltare till bilen. En sak var viktig för Mr Hough: Bilen skulle fortsätta vårdas och förbli i det skick han så noggrant upprätthållit.

Men trots sitt unika värde köptes inte bilen av SLSHOP omedelbart. För att säkerställa bilens äkthet och mekaniska skick gjorde SLSHOP i september en fullständig kontroll på sitt huvudkontor. Resultatet var imponerande. Under motorhuven och längs avgassystemet satt fortfarande den fabriksapplicerade Waxoyl-skyddsbehandlingen kvar – en beläggning som vanligtvis försvinner efter år av körning, men som här hade bevarats tack vare att bilen aldrig hade rullat på vägen.
Med endast leveransmiltal har den 5,0-liters naturligt insugna M117 V8-motorn aldrig ens brummat till ordentligt. Motorn levererar 242 hästkrafter och 400 Newtonmeter i vridmoment, och kraften förs till bakhjulen via en fyrväxlad automatlåda. Och det finns ingen rost någonstans. Den blågröna metallic-lacken behåller en djup och rik ton, som skiljer sig från andra bilar i samma färg. Troligen eftersom den aldrig har utsatts för sol eller väder.


Invändigt ser lädret ut som nytt, med den karaktäristiska doften av färskt skinn. Varje liten detalj visar att denna 500 SL i praktiken har frusit i tiden. Bland alla Mr. Houghs omsorgsfulla detaljer finns en som verkligen sticker ut: Mercedes-emblemet på motorhuven, i äkta sterlingsilver och handgjort av Mr. Hough själv. Det är den enda modifieringen på hela bilen.
Att sätta ett värde på en sådan bil är inte det lättaste. De senare R107-modellerna (1986–1989) brukar säljas för höga priser. Bud på omkring 2,5 miljoner svenska kronor skulle inte vara otänkbart, även om inget är bekräftat. Men värdet är inte poängen. Bilar som denna representerar något större. Nämligen att bevara bilen historiska arv.


Därför har SLSHOP beslutat att inte sälja Mr. Houghs välbevarade Mercedes-Benz. I stället kommer bilen att bli en del av en permanent, klimatkontrollerad utställning i företagets lokaler i Stratford-upon-Avon. Ska du åka till England? Ta ett besök. Där kommer bilen stå som en hyllning till Mr. Houghs engagemang, och som ett tydligt exempel på vad sann originalitet innebär.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.