Du är inte ensam om du undrat varför nya bilar lyser som julgranar. Det finns däremot tydliga orsaker bakom fenomenet.
– Belysning är det nya kromet, säger Volkswagendesignern, Thorben Kochs, till Top Gear.
Fler och fler bilister har börjat märka av en ny trend inom bilvärlden. Många av de nya bilmodellerna lyser mer än någonsin och påminner alltmer om julgranar. Fenomenet uppmärksammades nyligen av nederländska Top Gear efter att en läsare undrade varför moderna bilar helt plötsligt börjat använda sig av lysande logotyper.
– Varför är det plötsligt tillåtet?, undrar Top Gear-läsaren.
EU-regel gav grönt ljus till biltillverkarna
En gång i tiden lanserade Rolls Royce ett tillval till sina kunder där de kunde köpa ett upplyst huvornament, Spirit of Ecstasy. Men företaget hann knappt lansera den lysande figuren innan den förbjöds. Idag lever vi däremot i förändrade tider. För två år sedan röstade EU igenom en ny lag som gav biltillverkare möjligheten att använda sig av självlysande logotyper. Kort därefter lanserades Volkswagen Touareg med en självlysande VW-logga på baksidan.


Efter lanseringen av Touareg har det dykt flera nya bilar som även har upplysta logotyper framtill. Men tillverkare har även börjat använda en lysande remsa som kopplar samman strålkastarna. BMW har valt en annorlunda lösning med sin Iconic Glow, som gör att den enorma grillen lyser upp genom en LED-remsa.
Förbudet minskade alternativ
Förutom att EU bestämde sig för att göra det lagligt med självlysande logotyper så finns det en till anledning till att bilar lyser allt mer. För något år sedan bestämde sig EU för att förbjuda några per- och polyfluoralkylämnen. Förbudet innebar att biltillverkare inte längre får förkroma sina delar eftersom produktionsprocessen släpper ut giftiga ångor. Även om det finns andra metoder att få bildelar att glänsa har många valt att överge tekniken helt.
– Normalt hade vi ett kromelement mellan strålkastarna. Nu har vi ersatt det med belysning. Detta ger ett mycket distinkt utseende, även i mörkret, säger Volkswagendesignern Thorben Kochs, till Top Gear.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.