Volvos legendariska motor tar prestigefylld seger – mer än en kvartssekel efter nedläggningen Korad till världens mest stryktåliga fyrcylindriga motor.
– Det är inte svårt att hitta exemplar som rullat över 100 000 mil, skriver Carbuzz.
Volvomotor korad till världens mest stryktåliga i hård konkurrens. När tidningen Carbuzz utan inbördes ordning tog fram världens mest hållbara fyrcylindriga motorer lyfter de fram Volvos mytomspunna rödblockare. Allt började 1961. Motorgeniet Per Gillbrand är mest känd hos Saab, men på den tiden jobbade han på Volvo. Han var med och tog fram B18-motorn i Volvo P1800 som la grunden till rödblocksmotorn. Istället för en trelagrade vevaxel fick motorn en femlagrad.
En stor del av hemligheten bakom den unika hållbarheten var att lagren var större än på en lastbil eller hos en Ferrari V12-motor. Dessutom drevs kamaxeln med kuggar istället för kedja eller rem. Resultatet blev världens mest hållbara motor som slog världsrekord med 515 000 mil i en bil.
Sedan tog Volvo succén vidare när de lanserade B20-motorn som i mångt och mycket var en B18 med större cylinderdiameter. Men den riktiga rödblocksmotorn gjorde sin debut 1975 när Volvo 240 lanserades med B21-motorn. Motorn hade överliggande kamaxel med kamrem och topplock i aluminium istället för järn. Fortfarande var den lika extremt hållbar.
Toppen på rödblockseran är enligt många B21 Turbo med 155 hästkrafter som kom i Volvo 240 Turbo 1980 och B23 turbo med 182 hästkrafter som gjorde sin debut i Volvo 760 1983. Beviset för att Volvos rödblockare kan vara världens bästa motor är att den lyckades få 240-bilar att vinna racingtävlingar på löpande band i ETC och DTM.
Nu får motorn ett nytt bevis för sin hållbarhet när Carbuzz i hård konkurrens lyfter fram den som mer eller mindre outslitlig. Även Ford-motorn “2010 Ford EcoBoost 2.0” blev klassad som en av världens bästa motorer. Det förvånar kanske en del. Den satt bland annat i Volvo V70 under en rad år. Andra motorer som kvalar in på topplistan är Toyota Dynamic Force Hybrid T24A och VW EA888 1.8 Gen3 som sitter i många modeller från Volkswagen-koncernen, bland annat Golf och Passat.
Gemensamma nämnare för de flesta motorerna som kvalar in på listan är att de är gjorda i gjutjärn eller har förstärkta motorblock i aluminium. De har i regel också låg effekt i förhållande till cylindervolymen och behöver inte jobba så hårt. Det är enkla robusta konstruktioner som har flera överdimensionerade funktioner som kylning och smörjning. Med regelbunden service får de nästan evigt liv.
Världens 10 mest hållbara fyrcylindriga motorer enligt Carbuzz
Volvo Rödblocksmotor B230 / B230FT

Volvos rödblockare är svensk ingenjörskonst när den är som mest robust.
Byggd i gjutjärn med rejäla toleranser, ofta kallad ”motorn som aldrig dör”.
Många 240- och 740-ägare har dokumenterat bilar med över 100 000 mil utan motorrenovering.
Varför hållbar: Lågvarvig, överdimensionerad oljepump, starka vevaxlar och nästan obefintlig elektronik.
VW EA888 Gen3 (1.8 TSI)

Volkswagens mest raffinerade turbofyra hittills.
Den tredje generationen rättade till oljeförbrukningsproblemen i de tidigare versionerna.
Varför hållbar: Förbättrade kolvringar, förstärkt vevaxel och modern kylning som ger stabil drift även under hård belastning.
BMW S14

M3-motorn som visade att även tyskar kan bygga hållbart – om man sköter servicen.
Naturligtvis sugmotor, byggd för racing men fungerar i vardagsbruk.
Varför hållbar: Handbyggd med smidda kolvar och starkt cylinderblock – klarar höga varvtal under lång tid, men kräver noggrann service.
Toyota 22R / 22RE

Klassisk, överdimensionerad radfyra som gjort sig odödlig i Hilux och 4Runner.
Det här är motorn som överlever både ägare och krig. Tillverkad i gjutjärn med enkel överliggande kamaxel och minimal elektronik. Med grundläggande service kan den passera över 1,5 miljoner kilometer.
Varför hållbar: Grov konstruktion, låg kompression, lättservad och överdimensionerade komponenter.
Ford EcoBoost 2.0 (2010–2018)

Modern turboteknik som faktiskt håller.
Ford testade varje motor i över en miljon kilometer innan serieproduktion.
Användes av både Volvo, Land Rover och Ford själva.
Varför hållbar: Direktinsprutning, förstärkt aluminiumblock och dubbla överliggande kamaxlar – effektiv men inte överstressad.
Honda K24

En av världens mest respekterade moderna sugmotorer.
Finns i Honda CR-V, Accord och Acura TSX.
K24 kombinerar japansk precision med hållbarhet – flera exemplar har nått över 160 000 mil.
Varför hållbar: Kedjedrift istället för kamrem, VTEC-system med robust konstruktion och extremt effektiv kylning.
Toyota Dynamic Force Hybrid T24A

Toyotas nya hybridteknik har visat sig lika uthållig som deras gamla bensinmotorer.
Körs i bl.a. Tacoma och Lexus TX500h.
Varför hållbar: Elektrisk assistans minskar belastningen, optimala arbetstemperaturer och bevisad hybriddrift från Prius-generationen.
Subaru EJ22

En boxermotor byggd för evighet.
Användes i Legacy och Outback på 1990-talet.
Känd för sin smidiga gång och mekaniska enkelhet.
Varför hållbar: Molybdenbelagda kolvar, symmetrisk design som minimerar vibrationer och robust kylning.
Chevy 2.7 TurboMax (L3B)

General Motors moderna svar på Fords EcoBoost.
Byggd i aluminium men med stålinsatser och robust intern smörjning.
Varför hållbar: Designad för pickup-användning, överdimensionerad turboladdare och låg termisk belastning tack vare effektiv kylning.
Hyundai Smartstream Gamma II 1.5
Kanske inte en ikon ännu – men en av de tystaste och mest välbalanserade småmotorerna på marknaden.
Varför hållbar: Enkel konstruktion, förbättrad förbränningsoptimering, kontinuerliga produktionsförbättringar och få kända problem.
Källa: Carbuzz
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.