Mekanikern: Svenska bilägares värsta missar

Så vanvårdar svenskarna sina bilar. Bilmekanikern avslöjar våra fem största bilmissar. 
– Många använder sin bil som en konsumtionsprodukt, det är slöseri, säger Philip Salonen från Mannes Bilservice i Sölvesborg.

Våra bilmekaniker får uppleva mycket. Det finns alla typer av bilägare. En del är rent hypokondriska och lämnar in perfekta bilar. Andra ringer inte mekanikern förrän topplocket skjuts genom grannens badrumsfönster.
– Många använder bilen som en konsumtionsprodukt. Det är rent slöseri, om vi sköter dem bättre håller de längre, säger Philip Salonen på Mannes Bilservice som auktoriserade på Saab, men servar alla bilmärken. 

Han tar själv hand om sin bil på bästa sätt. Det är ungefär som att en tandläkare borstar tänderna.
– Jag har en Saab som bruksbil. Folk tror att den knappt gått 10 000 mil, men i själva verket är det 40 000 mil.

Mekanikern Philip Salonen råder alla att ta hand om sin bil för att den ska hålla länge och inte använda den som en slit-och-släng-vara. Själv kör han en Saab som passerat 40 000 mil.

Skötsel

Detta är det vanligaste misstaget bilägare gör. Många låter dem bara rulla och tvättar dem knappt. Genom att lägga en timme i kvartalet på bilvård kan man spara många tusenlappar på lång sikt.
– Rost börjar inte mitt på dörren, det är i skarvarna och vid kanterna. Om man tvättar dem ordentligt så blir det inte lika angripet av rost. 

En del påstår att vi ska skrota våra gamla bilar och köpa nytt. Filip Salonen däremot ser en tjänst mot miljön genom att behålla de gamla. 
– I Sverige skulle vi kunna använda bilarna mycket längre. Det är mer miljövänligt. Men rosten tar dem, om vi tvättar dem oftare så håller de sig längre.

Däcken

Volvo var tidigt ute med världsledande krocksäkerhet. Det var slutet av 1950-talet och trepunktsbältet revolutionerade bilvärlden. Sedan dess har svenskarna varit mer måna om att bilar ska vara mer säkra än snygga.
– I Sverige tänker vi så mycket på att bilarna ska vara säkra. Sedan har vi inga problem med att köra runt med livsfarliga däck. Man ska tänka på att de där fyra hjulen är den kontakt vi har med vägytan.

Philip Salonen skickar en hälsning till politikerna. Han vill se en mer strikt lagstiftning kring däckanvändandet.
– Jag fattar inte att det kan vara lagligt att köra runt med odubbade vinterdäck på sommaren. Det är rent livsfarligt.

Han får medhåll från däckbranschen efter uttalandet.
– Ja, vi håller med, det är inte alls lämpligt att köra runt med dubbade vinterdäck på sommaren. De däcken är gjorda för ett kallt klimat, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Sköt servicen med täta intervall

Lyssna inte alltid på bilförsäljaren. De vill att just deras bil ska verka så lönsam som möjligt. Många bilköpare faller för att köpa en bil med långt serviceintervall för att slippa lägga pengar på service. Det kan bli ett dyrköpt misstag.
– Många biltillverkare vill att deras bilar ska verka billigare än de är. Därför skriver de ut ett längre miltal mellan serviceintervallerna. Det är inte så lätt för vanliga bilägare att hålla kolla på och veta när det är optimalt att byta oljan.

Oljebyte

Så fort oljan börjar bli gammal börjar också bilen gå sönder. Om du slarvar med oljebytena kan det sluta med katastrof för din motor. Det blir dyrköpta motorskador helt i onödan. Mekanikern råder alla att byta olja minst lika tätt som serviceintervallet förespråkar. Har bilen långt serviceintervall bör du överväga att byta oftare.
– Man ska se till att byta olja när det är dags. I moderna bilar kommer det meddelande när det är tid. I en del fall pratar den till och med bilen med verkstaden.

Släpkörning – kör inte överlastat

Detta har inte direkt med skötseln att göra. Men Philip vill väldigt gärna ta upp släpkörning med överlast. Han tycker att okunskapen är för utbredd i hela landet. 
– Många har ingen aning om hur mycket en skopa grus väger. Det är samma sak som med däcken. Man kör utan att veta vilka konsekvenser det kan få. Och detta trots att vi säger oss vara väldigt noga med säkerheten. Man ska vara uppmärksam på lasten och se till att inte överlasta, avslutar Filip Salonen.

Det är böter på att köra överlastad. Dessutom riskerar man att få körkortet indraget.
– Det stämmer när vi väger ekipage och lastvikten överstiger 30 procent av den tillåtna, då omhändertar vi körkort, säger trafikpolisen Petter Magnusson.

Mekanikerns lista på bilägarnas fem största missar:

  • Skötsel, tvätta den, saltet tar bilarna i Sverige.
  • Däcken
  • Sköta service
  • Oljebyte
  • Släpkörning, var uppmärksam på vikten och kör inte för tungt.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt