Experten avslöjar: Därför slukar vissa motorer mer olja än andra.
– Motorer har alla slags tätningar, berättar oljeexeperten Lake.
Många bilägare har känt frustrationen: motorn verkar ständigt sluka olja, trots att inget synligt läckage finns. Experten Lake Speed Jr vet varför. Han är certifierad smörjspecialist med över 20 års erfarenhet och driver en YouTube-kanal där han enkelt och tydligt förklarar vanliga motorproblem. Enligt Lake finns det tre överraskande orsaker till varför modern motorolja kan försvinna snabbare än man tror.
En av orsakerna till att bilen drar mycket olja är slitna eller hårdnade tätningar. Motorer har flera olika packningar som kan börja läcka. På äldre bilar, byggda före år 2000, kan vissa tätningar vara gjorda av material som behöver tjockare, konventionell olja för att hålla tätt. Moderna motorer använder däremot oljor som är anpassade för tätningarna, vilket minskar risken för läckage.
– Motorer har alla slags tätningar, från bakre vevaxeltätningar till ventilstamstätningar. Turboaggregat har till och med tätningar. Och alla tre är faktiskt ställen där olja kan börja läcka, berättade Lake på sin YouTube-kanal.

Vevhusventilationen, eller PCV-systemet, är en liten men viktig detalj som ofta förbises. Om ventilen inte fungerar som den ska kan oljedimma sugas in i insugssystemet istället för att ventileras bort på rätt sätt. Hos vissa motorer är detta ett vanligt problem, eftersom både motorns design och mängden oljegaser kan leda till hög oljeförbrukning.
– Om PVC-ventilen (vevhusventilationsventilen) inte kan reglera flödet, kan den faktiskt suga ut en hel del oljedimma från vevhuset och in i insugsröret, fortsatte Lake.
Kolvringarna är motorns osynliga hjältar, de skrapar bort överflödig olja och håller allt i balans. Men när ringarna slits, tappar spänning eller får beläggningar i spåren kan oljan börja försvinna i rasande takt. Moderna motorer använder lågspända ringar för att spara bränsle, men priset kan bli att ännu mer olja smiter förbi och försvinner i motorn.
– Om dina kolvringar har tappat spänning över tid, och du dessutom har fått beläggningar i ringspåren, har du definitivt hindrat kolvringarna från att göra sitt jobb, vilket är att skrapa bort olja så att du inte får högre oljeförbrukning, berättade Lake.

Men även vissa oljor riskerar att förångas lättare när motorn blir riktigt varm, och då försvinner en del olja utan att man ser det, menade Lake. Men det är inte bara oljan som spelar roll. Hur du kör påverkar också förbrukningen. Många korta turer och körning på höga varvtal får motorn att arbeta fler cykler, och då försvinner ännu mer olja.
Dessutom finns det skillnader mellan olika motortyper. Vissa motorer, som boxermotorer i exempelvis Porsche och Subaru, förbrukar mer olja än andra. Det beror på hur oljan rör sig i vevhuset – i boxermotorer kan oljan lättare komma upp till toppringarna och förbrännas, vilket gör att dessa motorer ofta drar lite mer olja än raka eller V-formade motorer av samma storlek.
Så kan du minska oljeförbrukningen
Åtgärd | Förklaring |
---|---|
Använd högkvalitetsolja och bränsle med rengörande egenskaper | Renare olja och bränsle hjälper till att hålla motorn och kolvringar fria från avlagringar, vilket minskar oljeförbrukningen. |
Kontrollera att PCV-systemet fungerar korrekt | Ett fungerande vevhusventilationssystem (PCV) förhindrar att oljedimma sugs in i insuget och bränns. |
Undvik att överfylla oljan och kör med jämnt tempo | För mycket olja kan skapa mer oljedimma, och lugn körning minskar antalet motorcykler som förbrukar olja. |
Håll motor och insprutningssystem rena | Rengjorda insprutare och kolvringsspår förhindrar beläggningar som kan öka oljeförbrukningen. |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.