Oväntad upptäckt efter bilköp – fick silikon-chock

Hon köpte en begagnad VW Golf och fick en silikon-chock. Tvisten om bilaffären slutade i Allmänna reklamationsnämnden.
– Motorlampan tändes första gången hon körde bilen, uppger kvinnan.

Ett par dagar före nyårsafton 2024 levererade en bilhandlare i Malmtrötrakten en Volkswagen Golf Cross från 2017 till en kund i trakten. Bilen hade gått drygt 22000 mil och hon fick rabatt på grund av en rad småfel.
– När bilen senare lämnades in på service upptäcktes många fel. Vattenpumpen och andra delar i motorn har lagats med silikon, det var för mycket olja i behållaren och den var utblandad med metallspån och bensin. Dessutom fungerade inte turbon, står det i anmälan.

Bilhandlaren sålde en bil som var lagad med silikon. När kunden hörde av sig och klagade möttes hon av kalla handen. Bilhandlaren ansåg inte att de sålt en felaktig bil.
– Bilen såldes med prisavdrag mot att ingen garanti följde. Detta efter att små fel och defekter hittats vid provkörning och kontroll. Trots detta byttes vattenpumpen. Turbon är nyligen bytt och inte felaktig. Övriga fel har kunden inte klagat på tidigare, svarar bilhandlaren anmälan.

ARN tittade på fallet och kunde konstatera att felen på bilen var mycket omfattande. Dessutom så kostsamma att det inte skulle vara värt besväret att reparera dem. Att handlaren försökt avtala bort reklamationsrätten hjälpte inte. 
– Felen är av sådan beskaffenhet att avhjälpande skulle kosta mer än bilens värde. Under sådana förhållanden ska kunden ha rätt att häva köpet. 

Nämnden beslutar att rekommendera bilhandlaren att återlämna hela köpesumman till den missnöjda kunden. Sedan ska handlaren på egen bekostnad forsla bort den silikonlagade Golfen.
– Dessutom ska hänsyn tas till de besvär och kostnader som säljarens kontraktsbrott har medfört för köparen. Säljaren ska betala ränta från den dag betalningen togs emot. Nämnden anser att den nytta som kunden haft av bilen är så pass begränsad att ett avdrag ska kvittas mot hennes rätt till ränta av bilhandlaren. Detta innebär att kunden har rätt att få tillbaka hela köpeskillingen, konstaterar ARN.

Dessutom beslutar de att bilhandlaren ska ersätta kunden med 1300 kronor för ett oljebyte som var nödvändigt för att göra en felsökning av bilen. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt