Nya avgifter kommer att öka priset på bensin och diesel om drygt ett år. Så här påverkas du av EU:s nya utsläppsavgift ETS2.
– Direktivet kräver att kostnaden förs över till slutkonsument, säger Viktor Gunnarsson, expert hos Drivkraft Sverige.
Snart införs nya utsläppsavgifter som kommer driva upp priset på bensin och diesel. ETS2 är det nya europeiska systemet för utsläppsrätter, där varje kilo koldioxid från fossila bränslen måste täckas av en utsläppsrätt. Dessa utsläppsrätter köps in av drivmedelsbolagen. Men kostnaden förväntas i slutändan landa hos konsumenterna. Det har rått oklarheter om hur mycket priserna kan stiga och vissa har varnat för nivåer upp till 35 kronor per liter.
Men vad är det som stämmer? Vad innebär ETS2 egentligen? Och hur kommer det påverka svenska bilister? Carup reder ut frågorna med Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, och en av Sveriges främsta experter på ETS2. Branschorganisationen som företräder svenska drivmedelsaktörer och arbetar med energi-, klimat- och konkurrensfrågor. Vi reder ut vad som gäller, vilka bränslen som omfattas och när systemet faktiskt träder i kraft. Här är alla frågor och svar om ETS2.

Vem måste betala utsläppsrätter?
Utsläppsrätterna ska betalas in av drivmedelsdistributörerna, eller den som för bränslet över skattepunkt. Sen är det dock så att direktivet också kräver att kostnaden förs över till slutkonsument.
När börjar ETS2 gälla för bensin och diesel?
Det kommer behöva överlämnas utsläppsrätter, vilket innebär att det påverkar priset till 2027. Det är mest sannolikt 2027. Det finns risk att det kan skjutas till 2028 om vissa svåruppnåeliga kriterier uppnås. Men det mesta pekar på 2027.
Hur fungerar auktionen av utsläppsrätter?
Frågan har väl flera lager. Den är tänkt att det ska ges ut utsläppsrätter några gånger per år, som aktörerna får ropa in på aktionen och handla med varandra. Hur det i praktiken kommer att fungera återstår att se.

Hur mycket dyrare blir bensinen och dieseln – och vem drabbas?
Det har figurerat lite olika siffror. Om man tar utifrån de nivåer som nämns i själva utsläppshandelsdirektivet, som inte är något pristak utan mer någon form av indikation. När de som förhandlade direktivet ville få till lättnader rörde det sig om 1-2 kronor per liter på bensin och diesel. Men nu finns det också en del tidig terminshandel.
Det har pågått vissa försök med att man kan handla i förväg med de här utsläppsrätterna. Men det har inte gjorts i någon större utsträckning. Men den handeln kanske pekar snarare på 2-2,50 liter per liter bensin och diesel, eller något över det. I slutändan kommer dock priset sättas utifrån utbudet och efterfrågan på utsläppsrätter.
Vilka bränslen omfattas och vilka undantas?
Det fossila innehållet i bensin, diesel och E85 är några exempel. Även uppvärmningsbränslen som naturgas, kol och eldningsolja omfattas om de används inom sektorerna som omfattas av ETS2.

Hur mäts utsläppen och hur rapporteras de?
Om man tar i Sverige till exempel. De svenska drivmedelsbolagen är oftast de som kommer att betala för utsläppsrätterna. De rapporterar alla de volymer de släpper till försäljning. De volymerna kan man omvandla till ett utsläpp som man ska rapportera till Naturvårdsverket. Som sen sammanställer hur stora utsläpp som har rapporterats i Sverige. Rapporteringen är igång redan på test. Det kommer nästa år att ske en rapportering med verifiering. Från 2027 ska det med fördröjning lämnas in en utsläppsrätt för varje rapporterat kilo i utsläpp.
Hur stor del av drivmedelspriserna kan utsläppsrätterna utgöra?
Det vågar jag mig inte på. Det beror på vad drivmedlen kostar och vad utsläppsrätterna kostar över tid. Över tid kommer antalet utsläppsrätter att sjunka om det här systemet tickar på. Vilket kan leda till högre utsläppsrättspriser om efterfrågan fortfarande är hög.
Efterfrågan blir hög i förhållande till utbudet om omställningen inte går i den takt som det förväntades när direktivet förhandlades. Tex innebär omställning från fossila drivmedel till eldrift eller byte från en oljepanna till en värmepump att efterfrågan på utsläppsrätter sjunker och med det även priset
Vet man vad utsläppsrätterna kommer att kosta redan nu?
Nej. Det är en marknad. Man vet ungefär hur många utsläppsrätter det kommer att finnas. Hur många liter bensin och diesel, om man får säga så, som får säljas. Sedan beror det på hur tajt det blir. Hur hög efterfrågan är på utsläppsrätter kontra hur många det finns. Krasst kan man väl lite säga att om många väljer något annat än bensin och diesel och européerna ställer om från fossil uppvärmning av sina bostäder så kommer kanske priset bli lägre.

Hur påverkas elbilar och elektrifieringen?
Det blir ett kostnadspåslag på fossila drivmedel. Som i en kalkyl för en elbil kan förbättra det något. De flesta som köper en bil räknar väl på hur dels vad inköpskostnaden är men också driftskostnaden under tiden man äger bilen. Relativt så förbättras elbilens kalkyl på grund av det här.
Hinner man få systemet att fungera till 2027?
Sverige har ju redan implementerat systemet. Det finns en hel del problem kring rapporteringen
och den kommande verifieringen där det pågår utveckling och förbättringsarbete. Sen är det flera länder i Europa som ännu inte fullt implementerat det. Jag har inte inblick i hur nära de är. Flera länder har också lyft att de vill se förändringar av systemet, bland annat därför att de är oroliga över priseffekterna systemet kan komma att få.
Kommer det verkligen att minska utsläppen?
Så länge alla länder i Europa implementerar det här systemet så blir det en form av utsläppstak för Europa. Så det kommer det att göra.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.