Osynlig parkeringsvakt gav böter medan Leif satt i bilen på bensinmacken. Utan gul lapp på rutan.
– När jag fick en påminnelse fattade jag ingenting, säger Leif Olsson till Kungälvs Posten.
Han och sambon Anita Johansson skulle hämta upp några goda vänner i Kungälv. De hade ställt sig vid kanten inne på St1-macken, bredvid McDonalds på orten. Där satt de i godan ro under sex minuter tills vännerna kom.
– Vi stod ute vid kanten så att vi inte var i vägen för tappen. Det är inte fel att vi har varit här, säger Leif Olsson.
Ett par veckor senare kom ett hotfullt brev med posten. Leif öppnade och fick en smärre chock. Det var ett kravbrev för en obetald kontrollavgift. Först förstod han ingenting. Sedan diskuterade han saken med Anita. Efter en stund kom de fram till att det måste hänt när de stod parkerade inne på bensinmacken St1:s område. Där inne råder det parkeringsförbud, bensimackar är en bötesfälla där du bör se upp.

Båda blev konfunderade. Ingen av dem hade sett någon parkeringsvakt. Inte heller hade man upptäckt någon gul parkeringsbot på vindrutan.
– Vi såg ingen parkeringsvaktbil eller någonting. Det var absolut ingen framme hos oss med en bot. Ser man en parkeringsvakt så kanske man börjar rulla, säger Leif Olsson
Parkeringsvakten arbetar på uppdrag av Västia Parkering. Kungälvs Posten pratar med företaget. Där försöker de inte försvara sin anställdas agerande.
– Våra vakter ska söka kontakt. Vi ska alltid lämna över boten till föraren, eller sätta boten på fordonet, säger Sven Larsson på Västia Parkering.
Leif Olsson har ännu inte bestämt sig om han ska överklaga. Dessutom har han redan betalt den. Om du vill överklaga en kontrollavgift på tomtmark ska man absolut inte betala den.
– Jag vet att man har väldigt liten chans. Han har säkert rätten på sin sida. Det är förbjudet att parkera. Men om han ser att man sitter i bilen, utan att komma fram… det är inte fair play. Jag har funderat på om jag ska bestrida den, men jag har betalat för säkerhets skull, säger Leif Olsson.
Betala inte felaktiga kontrollavgifter
En kontrollavgift är en bot på tomtmark. Om du betalar är det som att godkänna kostnaden. Om du inte håller med om boten ska man vända sig till parkeringsbolaget.
– Man ska inte betala, då godkänner man boten. Istället ska man bestrida fakturan och överklaga, säger Louise Bill, vd för Svepark, parkeringsbolagens branschorganisation.
Experten uppmanar bötfällda att inte bli rädda. Är det en parkeringsbot på allmän väg så ska man betala först och sedan bestrida. Om det däremot handlar om tomtmark är det en annan sak.
– Många blir rädda när de får brev om inkasso och betalar. Men om det går till domstol är det civilrättsligt och det värsta som kan hända är att man får betala böterna och ytterligare 900 kronor i avgifter om man förlorar. Man behöver inte betala motpartens kostnader, säger parkeringsexperten Stefan Wahlberg.
Detta har hänt tidigare
Enligt lagen om felparkeringsavgifter måste en parkeringsvakt sätta böterna på vindrutan, eller överlämna den i handen på personen. Annars är den inte korrekt utförd och har ingen juridisk giltighet.
– Så står det i lagen, säger Louise Bill.
Leif Olsson är inte ensam om att drabbas. Vi på Carup har tidigare skrivit om ett liknande fall i Stockholm.
– Fem eller sju dagar senare kom det hem ett brev från Hojab med böter. Först blev jag alldeles häpen, det var mycket märkligt eftersom jag inte fått någon lapp, säger Juan De La Hoz.
Han blev rasande och ringde upp Hojab för att bestrida böterna. Då skickade de sitt bevismaterial till honom. Där fanns det tre bilder bifogade, som visar att parkeringsvakten aldrig lämnat sin bil. P-vakten avslöjas av sina egna bilder.
– Istället fotograferade de mig inifrån bilen och skickade hem böterna. Dessutom kan man se klockan på parkeringsvaktens instrumentbräda, enligt den väntade vakten bara i två minuter, säger Juan De La Hoz.
Hans uppgifter verifieras av bilderna. Enligt en dom i hovrätten måste en parkeringsvakt vänta innan den utfärdar böter eller en kontrollavgift. Däremot står det inte angivet hur länge, men många parkeringsbolag brukar använda sig av sexminutersregeln.
– Som sagt säger lagstiftningen att den måste fästas vid bilen. Det här är allvarligt och man måste kunna överklaga, säger Louise Bill.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.