Bytte inte olja på 10 000 mil – detta händer

Det här händer om du struntar i oljebytet. Bilmekanikern berättar om karriärens värsta skräckexempel.
– Jag har varit med om bilar som gått 10 000 mil utan att man bytt olja, säger Bengt Ekstrand på Meca Bilservice i Ängelholm.

Oljan ska bytas med jämna mellanrum. Det är inte alla bilägare som tänker på den saken. Vi frågar en erfaren mekaniker med riskerna när man slarvar med oljebytet.
– Först börjar tillsatserna försvinna och det börjar bli föroreningar i katalysatorn. Man kan säga att bilen börjar gå sönder så fort man passerar servicedatumet utan att byta olja, säger Bengt Ekstrand.

Han driver sin bilverkstad i Häljarp utanför Ängelholm. Bengt är poppis på orten. Folk anser att han kan sina saker. Om det är något som han varnar för – så är det att slarva med oljebytet. Så fort du gör det börjar bilen gå sönder. Snart blir det också skador som blir svåra och väldigt dyra att reparera. 
– Efter ett tag börjar oljan att bli till koks och när den blir riktigt gammal så fäster den sig i motorn och det blir koksavlagringar överallt. Till sist blir det också som en gele, det kan man se på gamla bilar.

Då börjar motorn ta skada

Oljelampan kan vara ett första tecken på att du har slarvat med oljebytet. Efter ett tag börjar bilen att dricka olja. En del fattar ändå inte vinken. De borde åka till verkstaden och be om ett oljebyte. Istället fyller de på med en lite ny olja och hoppas att allt ska fungera som vanligt.
– De som struntar i att byta olja brukar fylla på själva. Bilen har börjat att dricka olja. Det beror på att kokset sätter sig på kolvringarna och de måste fylla på med ny olja hela tiden. Jag har sett dem som fortsatt med det länge utan att förstå att det är alldeles för hög tid att byta olja.

När oljan blir gammal går det fort. Motorn tar snabbt skada. 
– Skadorna kommer väldigt snabbt, sedan blir de värre och värre. Efter ett tag är det svårt att reparera dem.

Karriärens värsta exempel

Alla rekommendationer säger att man ska byta olja mellan 1000-1500 mil. En del slarvar en aning. Sedan finns det de som kör i åratal och hoppas att motorn ändå ska fungera. Bengt Ekstrand har fått in några riktiga skräckexempel genom åren.
– Jag har sett bilar där man inte har bytt olja efter 10 000 mil. Då har de rullat i flera år utan att man brytt sig om oljebyte. Det låter helt otroligt, men det är sant. Då har man redan fått en hel del skador på bilen som är svår att reparera, men det går att rädda en del av det.

Bengt ger sig aldrig. Även en bil som är helt genomsyrad av koks försöker ge så mycket liv som det är möjligt. Han har en metod som gör att det går att rädda en del av bilen. 
– Då börjar jag med en Protech och försöker få bort så mycket som möjligt av allt koks som satt sig i motorn. Sedan säger jag till bilägaren att göra ett oljebyte redan efter 500 mil, det hjälper också till att få bort en del av kokset, avslutar Bengt Ekstrand. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt