Får 163 000 kr av macken – efter haveriet

Macken erkänner fel på bränsle. Nu betalar bränslejätten jättereparationen för 163 000 kronor.
– Vår analys visar att de problem som Omid råkat ut för har koppling till det drivmedlet han tankat hos oss, säger Erika Söderlund, presschef på Circle K, till Strengnäs Tidning

Omid Teymouri tankade sin BMW full med diesel på kvällen. Dagen efter lämnade han hemmet i Strängnäs och skulle köra till jobbet i Södertälje. Plötsligt började bilen krångla. Därefter dog den helt.
– Vi håller på med en utredning. Det finns en bil här som misstänks ha drabbats av feltankning eller kontaminering, sa Joacim Wilhelmsson, servicechef på Bilia Eskilstuna BMW.

Bilen bogseras till en auktoriserad verkstad. Där visade det sig att det fanns någon mystisk sörja i tanken. Omid var säker på att han hade tankat diesel och hade även ett kvitto. Då hörde han av sig till Circle K.
– Vi kommer att ta kostnaderna för reparationen av din bil som har orsakats i samband med tankning av vår produkt, då vi inte kan utesluta att det är vårt drivmedel som orsakat felet, fick han till svar av bensinbolaget.

Circle K tar på sig ansvaret för det dåliga bränslet. Nu ersätter de BMW-ägaren med 163 000 kronor.

Circle K betalar reparationen på 163 000 kronor. Dessutom ersatte de Omid Teymouri för kostnaderna han haft för hyrbil. 
– Men förhoppningsvis blir reparationen av denna vecka, eller senast på måndag ska bilen kunna hämtas. Jag vet att reservdelar är beställda, förklarar Omid.

Han är inte den enda som drabbats av detta. Vi på Carup har tidigare skrivit om Fanny Lundström i Kristinehamn. Hon tankade diesel i sin BMW på morgonen. Sedan gick det snabbt och bilen började krångla på samma sätt som Omid Teymouris.
– Bilen lade av på E18 innan jag hann komma hem. Då fick jag ringa till bärgaren som körde bilen till verkstaden. Efter ett tag ringde mekanikern till mig och undrade vad jag hade i tanken. De hade tänkt byta bränslefiltret men tittade först i tanken. Där fanns någon mjölkaktig sörja. När jag själv tittade efter så såg det ut som att man blandat apelsinjuice och mjölk, en konstig sörja, den var inte genomskinlig, säger Fanny Lundström.

Hon hörde av sig till St1. Där gav de Fanny Lundström kalla handen. Enligt bensinbolaget kunde det inte vara något fel på deras produkt.
— Vi har följt våra tydliga rutiner som gäller vid ett reklamationsärende och det finns ingenting som tyder på att det funnits något avvikande i vår produkt. Under tidpunkten för kundens tankning och fram till dess att ärendet inkom till oss, vilket är ca en månads mellanrum, har tusentals kunder tankat på denna anläggning utan någon anmärkning. Vi har trots det genomfört en provtagning och kontrollerat leveranser som heller inte visat något avvikande, säger Faisal Ouahid på St1.

Samma sak har hänt Mathias Carlsson från Sandviken. Han tankade också på St1.
– Bilen bara dog helt plötsligt. Jag började fundera och trodde nog inte att det var något allvarligt och försökte starta den igen. Det gick men jag kunde bara ta mig till Volvo i Gävle, där lovade de att se över min bil, säger han. 

Liksom Celal Jilaz. Han tankade hos St1 precis före Öresundsbron i Malmö. Sedan gick bilen sönder mitt i natten på Autobahn.
– Jag hörde av mig till St1 som skulle skicka en blankett. Först verkade det som allt skulle lösa sig. Men sedan fick jag avslag, säger han. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt