Biltema tar till nya grepp. Tuffare konkurrens från nya utmanare krävs drastiska åtgärder. Och kunderna kommer märka skillnaden.
Konkurrensen om bildelar och tillbehör i Sverige blir allt tuffare. Den danska utmanaren Thansen har nu 26 butiker runt om i landet, medan finska Motonet planerar att öppna fem nya varuhus under 2025. Och mitt i allt detta, vad gör en gigant som Biltema för att hålla kvar en stark position på marknaden?
Jo, Biltema sänker priserna ytterligare. Nyligen kom beskedet som troligtvis gör många bilentusiaster nöjda. Och det handlar inte om bara några få produkter. I ett inlägg på Instagram berättar Biltema:
– Vi har sänkt priserna på över 230 reservdelar! Perfekt läge att fixa bilen innan vintern biter sig fast.
Ett sak Biltema har Biltema dock inte ändrat priset på: den omtalade Biltema-korven. Priset ligger fortfarande på fem kronor. Men att göra andra varor lite billigare istället, har sannolikt varit ett klokt drag för företaget. Försäljningen av korven går nämligen redan som tåget.
– På rullande tolv (månader) handlar det i nuläget om ungefär 11,5 miljoner sålda korvar, berättade Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg för Market i augusti.
Genom att konkurrenterna satsar i Sverige allt mer, ökar konkurrensen på marknaden för bildelar och tillbehör. Det kan vara positivt för kunderna, eftersom företagen då måste kämpa om köparna. Och ett lägre pris är ett av sätten att locka kunder. Så för den som behöver en gummikoppling, startmotor, eller skarvör går nu detta att hitta till längre priser. Och om du inte söker något av det, finns minst 227 andra produkter till lägre pris.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.