Så fungerar “svarta lådan”. Enheten finns i alla nya bilar enligt lag.
– Via en EDR kan en bil ge mycket värdefull information för utredningen, säger en talesperson från nederländska polisen.
En bil var med om en krasch, och fallet gick till rättegång. Där visade det sig att bilen kört för fort innan olyckan. Ett registreringssystem i bilen, den så kallade ”svarta lådan”, hade levererat uppgifterna. Den svarta lådan är en liten elektronisk enhet som registrerar olika saker om bilen och hur den körs, till exempel hastighet, bromsning och rattvinkel.
Den svarta lådan heter egentligen Event Data Recorder (EDR). Sedan den 7 juli 2024 har alla nyregistrerade bilar i EU utrustats med den svarta lådan, enligt dokument från EU. Syftet är att minska antalet trafikdödsoffer, genom att registrera viktig information om bilen och körningen vid olyckor.
– Det finns numera i många datasystem i moderna bilar. Allt som sker elektroniskt registreras på detta sätt, säger biljournalisten Niek Schenk till AD.

För att skydda integriteten är uppgifterna i princip anonyma. Men det finns undantag. Exempelvis tekniska undersökningar som kan användas efter en olycka. Det viktigaste är kanske att polis och åklagare kan begära uppgifterna vid allvarliga olyckor.
Även om systemet kontinuerligt övervakar kördata, sparas datan inte permanent. Data sparas endast vid en olycka. Vid det tillfället registrerar den svarta lådan en specifik period permanent: ofta 5 sekunder före kraschen och cirka 0,3 sekunder efter.
– Via en EDR kan en bil ge mycket värdefull information för utredningen, bekräftar Jasmijn de Vries, talesperson för nederländska polisen till AD.
Uppgifterna kan bara begäras av auktoriserade myndigheter, såsom polisen. Dessutom krävs specialutrustning. Vem som helst har inte tillgång till informationen.
– Det är inte så att du kan plocka fram informationen med en knapp på instrumentpanelen, förklarade Schenk.
Inte heller ett försäkringsbolag får läsa av uppgifterna.
– I försäkringsvillkoren står det ofta att den försäkrade är skyldig att samarbeta vid skadeutredning. I praktiken kan det innebära att försäkringsbolaget kan be den försäkrade om tillstånd för att läsa av EDR:n, förklarar Elias van Hees från Svenska Försäkringsföreningen.
Om det visar sig att du har kört vårdslöst kan det få konsekvenser. Förare kan till exempel bli ansvariga om den svarta lådan visar att de kört farligt. Denna EDR är ett litet chip som sitter i datorn som styr airbagsen, ofta under förarstolen eller längst ner i mittkonsolen. På så sätt finns den på en skyddad plats, redo att avslöja sanningen om något gått snett i trafiken.
Kategori | Vad som registreras |
---|---|
Tidpunkt för händelse | Tidpunkten för kollisionen samt kort före och efter |
Fordonsstatus | Aktiva säkerhetssystem och deras status |
Fordonshastighet | Hastighet vid kollision och kort före |
Styrvinkel | Rattens position före och vid kollision |
Bromsstatus | Om bromsar är aktiva, inklusive ABS och ESP |
Accelerationsdata | G-krafter i olika riktningar under kollisionen |
Krockkuddar / Säkerhetssystem | Aktivering av krockkuddar, bältessträckare med mera |
Motordata | Motorns driftstatus och vridmoment |
Elektroniska system | Eventuella fel eller avvikelser i elektroniska system |
Datahantering | Säker lagring, skydd mot manipulation, anonymisering |
Åtkomst | Data kan hämtas via standardiserad datalänk eller direkt anslutning |
Maskinläsbart format | Data finns i ett format som kan analyseras maskinellt |
Kontroll för periodisk besiktning | Korrekt funktion och mjukvaruinsintegritet kan kontrolleras elektroniskt |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.