Kampen mot klockan: Nödlösning kan slå slint

Transportstyrelsens kamp mot klockan. Telias nödlösning kan slå slint – då riskerar bilägare körförbud.
– Branschen är inte säkra på att roamingtjänsten fungerar, säger Anders Gunneriusson, fordonsexpert på Transportstyrelsen. 

Redan i december börjar den stora nedstängningen av 2G- och 3G-näten. Då förlorar mängder med bilar kontakten med larmsystemet eCall. För att en bil ska bli godkänd vid besiktningen krävs det att den fungerar. 
– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt, säger Anders Gunneriusson.

Telia har erbjudit en nödlösning. Den ska gå in när Telenor och Tele2 släcker sina nät. Samtidigt är det ingen garanti. När folk vaknar efter nätsläckningen i december kanske bilens instrumentbräda lyser starkare än den vissnande julgranen i vardagsrummet.
– Man är inte helt säkra på att den här roamingtjänsten som Telia erbjuder ska fungera. Därför är det väldigt viktigt att vi blir klara med undantaget av eCall i besiktningsföreskrifterna så att folk inte får körförbud vid årsskiftet, säger Anders Gunneriusson.

Från början var planen att införa ett undantag i besiktningen så att inga bilar underkänns för 2G- och 3G-problem under försommaren 2026. Men har arbetet skyndats på. De som kommer med en tänd varningslampa i besiktningen får underkänt, vilket sedan kan leda till körförbud.

Många kan drabbas

Flera bilmärken är drabbade av detta. Volkswagen-gruppen har flera modeller som kommer att förlora kontakten med den uppkoppling bilarna har idag. Där förlitar man sig på Telias nödlösning med roaming.
– Vi har ingen annan uppfattning än att eCall i våra bilar kommer fungera även med Telia, säger Marcus Thomasfolk, presschef för Volkswagen i Sverige. 

Det är färre än hundra dagar till nyårsafton. Samtidigt som champagnekorkarna flyger kapp med fyrverkerierna blir det mörkt i 2G- och 3G-näten hos Tele2 och Telenor.
– För att bli klara i tid har vi huggit upp arbetet med den nya besiktningsförordningen. Det är sammanlagt elva punkter, eCall är en av dem. Vi fokuserar på att få det färdigt och skicka det till Bryssel för notifiering så att det kan vara klart till årsskiftet, säger Anders Gunneriusson.

Började vid förra årsskiftet

Arbetet med att införa ett undantag för eCall började tidigt i vintras. Då hoppades Transportstyrelsen vara klara till försommaren. Nu försöker de skynda på införandet. Och samtidigt rullar dagarna iväg.
– Vi måste få undantaget för eCall vid besiktningen så fort som möjligt. Annars riskerar folk att få körförbud vid årsskiftet, avslutar Anders Gunneriusson.

Konsumentverket har gått ut med krav på bilhandlarna. De måste informera bilköpare om deras bilar riskerar att tappa kontakten och få problem med eCall.
– Den här bilen hade gått som demobil i Åkersberga. Men vi köpte den i Norrtälje. Man sa aldrig ett ord till oss om detta. Sedan har vi fått läsa oss till allt och då funderar man på vad det är som inte kommer att fungera efter nedsläckningen, säger Birgitta Rejhed från Järfälla. 

Transportstyrelsen hinner förhppningsvis genomföra ändringen.
– Det är ett undantag i kontrollbesiktningen. Vi kan inte ändra EU:s förordning och bilens beskaffenhet, säger Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt