Miljardkonkurs skakar Bilsverige: ”Kom till en punkt”

Bilhandelsjätten Mobility Motors har ansökt om konkurs. Nu avslöjar konkursförvaltaren Jonas Premfors vad som hänt och hur han försöker rädda verksamheten.
– Vi har kommit till en punkt där rekonstruktionen inte går att fullfölja, säger han till Carup.

När Carup pratade med Mobility Motors i juli var företaget hoppfulla. Men nu är kampen över för en av Sveriges största bilhandlare. Mobility Motors Group Sweden AB som bara för två år sedan omsatte 1,2 miljarder kronor har försatts i konkurs.
– Jag tillbringade hela dagen hos Mobility Motors igår. Jag hade möten med alla anställda, personal och ledning under hela dagen och gick igenom läget, berättar konkursförvaltaren Jonas Premfors på advokatbyrån DLA Piper Sweden.

På torsdagen lämnades konkursansökan in till Södertörns tingsrätt. Ett slut på månader av försök att rädda bolaget. Företagets undergång skakar Sveriges bilhandel som varit hårt drabbad av konkurser senaste året.
– Det är väl så att man helt enkelt har kommit till en punkt där man konstaterar att rekonstruktionen inte går att fullfölja helt enkelt, säger advokat Jonas Premfors till Carup.

Mobility Motors har haft flera anläggningar som fått stänga. Bland annat denna i Norrtälje.

Mobility Motors har under många år varit en tung aktör på den svenska bilmarknaden med försäljning av märken som Nissan, Mercedes, Hyundai, Mazda, Isuzu och Maxus. Företaget hade anläggningar.
– Mobility har ju varit som du vet väldigt stort. Man har ju avvecklat verksamheter i Lund och i Malmö. Man har haft en verksamhet i Svedala också som stängt. Egentligen det man har kvar är ju en anläggning i Sätra med verkstad och försäljning, säger Premfors.

De drev också auktoriserade verkstäder för flera av bilmärkena. Men i januari i år inleddes en rekonstruktion sedan ekonomin vacklat. För att försöka rädda verksamheten stängdes bilhallar i Malmö, Lund och förhandlingar med leverantörer och långivare inleddes.
– Vi har behövt fatta en rad tuffa men nödvändiga beslut, sa affärsutvecklings- och marknadschefen Nawar Saman på Mobility Motors till Carup då.

Enligt det senaste bokslutet hade bolaget 138 anställda. Men när konkursen blev verklighet återstod runt ett 40-tal anställda enligt konkursförvaltaren. Premfors berättar att han redan startat arbetet med att försöka hitta en köpare till den sista anläggningen i Sätra.

– Vi hoppas på att vi ska kunna hitta en intressent till att ta över den här verksamheten som finns i Sätra. Där får vi se. Arbetet startade igår för det var igår det var konkursbeslut. Vi får se som sagt hur det förlöper. Men under de närmaste veckorna här så kommer vi jobba hårt med den delen och försöka hitta det. Blir det inte det så blir det sannolikt en ren avveckling av verksamheter och anläggningar i Sätra.

Konkursen är den största i Sverige under september 2025 och markerar slutet på en lång kamp för att hålla liv i miljardföretaget. Så sent som i juli fanns fortfarande hopp om en räddning medan företaget var i rekonstruktion. Men till slut gick det inte. Nu väntar en oviss framtid.
– Jag har förutsättningar för att ändå nu under en begränsad tid fortsätta verksamheten under konkurstiden. I avvaktan på en eventuell försäljning. Vi kör vidare med försäljning och verkstaden, säger konkursförvaltaren Jonas Premfors.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt