Finska Biltema-utmanaren fortsätter öka i Sverige. Motonet öppnar ännu ett varuhus.
– Det blir en gråtdag när vi öppnar, jag är så stolt, säger varuhuschefen Jenny Egnell till Arbetarbladet.
Nu får Biltema hårdare konkurrens i Sverige År 1990 startade Motonet i Finland. Då var det en enkel bilverkstad, och ett ställe som sålde reservdelar. Men verkstaden växte. Och 33 år senare, 2023, var kedjan en gigant. Som tog steget över till Sverige. Nu visar Motonet än en gång att de är här för att stanna. Planen är nämligen att öppna fem varuhus under 2025. Och ett av dessa öppnar på torsdagen, i Gävle.
– Det blir en gråtdag när vi öppnar, jag är så stolt, säger varuhuschefen Jenny Egnell till Arbetarbladet.
När bygget satte igång gick allt i raketfart. På bara sex veckor blev en betongbyggnad förvandlad till ett fullskaligt varuhus. Där finns nu ett brett utbud av bilvårdstillbehör, däck och elbilsladdare. Men också verktyg, produkter för hemmet och tjänster såsom bilreparationer. Medarbetare från både Sverige och Finland har samarbetat för att få butiken färdig.
Och nu är varuhuset färdigt. Motonet i Gävle får 35 anställda.
– Vi har rekryterat personer som har kunskap om olika delar av butiken. Som kan fiske, jakt eller bildelar. Vår teambuilding har varit att bygga upp butiken tillsammans, fortsatte Jenny Egnell.
Dagen innan öppningen arbetade 60 personer i butiken, för att underlätta öppningen. De lånade in medarbetare från andra städer. I samma veva ska Biltema riva ett helt varuhus, där 60 anställda inte vet ifall de kommer stå utan jobb.
– Vi har hjälpt till i flera olika butiker. I början var det mest att vi packade upp, nu är vi här för att lära de andra om olika delar av butiken, säger Emelie Englund, som arbetar på Motonet.
Och allt är i ordning i nya varuhuset. Jennika Ojala ska jobba på avdelningen för bildelar. Hon har stenkoll för att kunna ge god service till kunderna.
– När en kund kommer hit ska jag hämta rätt del till just deras bil. Därför är det jätteviktigt med sorteringen, nu håller jag på att märka upp hyllorna. Vi i personalen är helt nya men de andra har lärt upp oss i sex veckor, säger Jennika Ojala.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.