Svensk byggde egen superbil. Laglig för gatan med V8 och 600 hästkrafter.
– Detta är inte bara en bil – det är ett passionerat ingenjörsprojekt som blivit verklighet.
Det började för 17 år sedan. På ett svenskt nätforum tog en svensk saken i egna händer och berättade om sina planer att bygga en superbil från grunden. Nu ska den färdiga superbilen. Det är en AJDÉN MK II ÖV som är en handbyggd Bentley EXP Speed 8-replica från 2016. Den är skapad med år av passion, tålamod och kompromisslöst hantverk.
– Då är det dags att sätta igång med mitt Ex-jobb efter 4års planering, skrev “Ajden” på nätforumet rejsa redan 2008.
Bentley EXP Speed 8 var en prototyp byggd för att tävla i 24-timmarsloppet Le Mans. Den gjorde debut 2001 och blev början på Bentleys återkomst till racing efter över 70 år. Bilen hade en 3,6-liters V8-turbo från Audi med runt 600 hästkrafter. 2008 påbörjade en svensk sitt bygge av en replica och exakt 10 år senare började den rulla ute på svenska vägarna. Nu ska den säljas.
– Detta är inte bara en bil – det är ett passionerat ingenjörsprojekt som blivit verklighet, står det i annonsen som nu lagts ut på biddershighway.

Det började som ett examensarbete i bilsystemteknik, men växte till ett fullfjädrat projekt för både gata och bana. Varje detalj, från chassit som testades i datorprogram till motor och fjädring, har byggaren själv planerat och provat. Sedan 2016 har byggaren kunnat köra med den färdiga bilen ute på vägarna men nu ska den byta ägare och auktioneras ut.
Bilen har bara rullat 5 718 kilometer och har haft en enda ägare. Karossen är nylackad baktill, rutorna är safirbelagda och lacken i toppskick. När du kör den får du både ljudet från titanavgassystemet och den låga, aggressiva formen på bilen att folk stannar och tittar. Under huven sitter en Audi RS6 V8 med nästan 500 hästkrafter, kopplad till en specialbyggd turbo och en avancerad elektronisk motorstyrning.


Kraften skickas via en Audi-växellåda och BMW-drivknutar, medan bromsar och fjädring är anpassade för både gata och bana. Hjul och däck är kraftfulla och chassit är en egenbyggd rör-ram med integrerad rullbur – redo att klara både körglädje och säkerhet för den som vill maxa bilen på bana.
Interiören är som gjord för upplevelsen. Alcantara, specialstolar inspirerade av tävlingsbilar, snabblossande ratt och brandsläckare. Exteriören med glasfiberkaross och kolfiberspoiler ger bilen ett formspråk som verkligen skiljer sig från allt annat på vägen.


All service har byggaren själv skött, allt från motor till bromsar. Bilen är nyligen besiktigad och godkänd för att köra på svenska vägar. Den kombinerar låg vikt, brutal prestanda och ett unikt utseende. Det är en bil som inte liknar någon annan och som garanterat får hjärtat att slå snabbare för många nyfikna ögon.
För dig som vill äga detta unika mästerverk ligger högsta bud hittills på 250 000 kronor. Auktionen avslutas den 28 september klockan 18:00.



LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.