Upptäckten efter dödsolycka: Delen som inte fanns

En Volvo XC40 störtade fyra våningar ner och en man i 60-årsåldern dog. Volvo hävdade länge att bilen saknade en viss säkerhetsdel men en oberoende granskning visar nu att sensorn faktiskt finns.
– Här måste Volvo ha uttalat sig förhastat eller byggt sitt svar på felaktig grund, säger en expert.

När en Volvo XC40 körde rakt igenom väggen i ett parkeringshus i Sandvika och föll fyra våningar ner dog en man i 60-årsåldern. Olyckan har länge varit ett mysterium och engagerat många i Norge. Nu avslöjar en oberoende granskning att bilen hade en viktig del som Volvo påstod inte existerade i bilen.
– Det råder ingen tvekan. Sensorn reagerar direkt när jag sätter mig i förarsätet. Här måste Volvo ha uttalat sig förhastat eller byggt sitt svar på felaktig grund, säger bilteknikern Simen Huse till Motor.

Huse är en av Norges mest erfarna experter på bilteknik och har på uppdrag av de anhörigas advokat gått igenom olycksbilen. Han har plockat isär ledningar, kontrollerat komponenter och läst av data från bilens svarta låda. Hans undersökning visar att bilen faktiskt har en viktsensor i förarsätet. Trots att Volvo tidigare hävdat motsatsen.

Den 60-årige mannen störtade mot sin död från fjärde våningen i ett parkeringshus i Norge.

Frågan är avgörande för att förstå vad som hände. Enligt förarens hustru gick han in via passagerarsidan eftersom förardörren var blockerad. Han satt fortfarande i passagerarsätet när räddningspersonalen tog ut honom. Airbagen på förarsidan hade inte lösts ut och inga mätvärden visar att någon vikt registrerades i förarsätet under den dramatiska färden från att bilen började accelerera tills den föll till markplan.

Den 15 augusti sa Volvos presstalesperson Henrik Juel Teige i en intervju med NRK att den aktuella XC40-modellen inte har någon viktsensor i förarsätet. Men nu ändrar Volvo sin förklaring efter fyndet.
– Huses resonemang är att krockkudden på förarsidan inte löstes ut för att ingen vikt registrerades i sätet. Det stämmer inte, för det finns ingen viktsensor som är kopplad till krockkudden. Anledningen till att krockkudden inte löstes ut är något annat, säger Henrik Juel Teige på Volvo.

Det har skett flera uppmärksammade olyckor med Volvo EX40 som Carup skrivit tidigare om.

Volvo medger nu att sensorn finns men hävdar att den inte styr airbagen. Simen Huse är ändå förvånad över att företaget först förnekat något som går att bevisa.
– Som jag tolkar Volvos svar bekräftar de nu att sensorn faktiskt sitter i förarsätet, men påstår att den inte har någon funktion i systemet som löser ut krockkuddarna, säger Huse.

Han visar upp själva sensorn och pekar på hur den är kopplad till bilens interna nätverk, samma typ av sensor som på passagerarsidan används för att styra airbagen där. Om sensorn i förarsätet inte påverkar krockkudden återstår enligt Huse två centrala frågor: Varför sitter den där – och varför löstes inte airbagen ut vid en så kraftig kollision?

Advokaten Audun Helgheim som företräder de anhöriga menar att fynden avslöjar stora brister i de officiella undersökningarna.
– Vi har hela tiden haft intrycket att bilen inte har undersökts tillräckligt noggrant. De här resultaten om viktsensorn och krockkuddarna bekräftar det, säger han till Motor.

Både Statens Vegvesen och Volvo har slagit fast att gaspedalen var helt nedtryckt och att bilen inte hade några tekniska fel. Men varken sensorn i förarsätet eller den uteblivna airbagen har utretts av polis eller myndigheter. För familjen till 60-åringen som dog i olyckan kvarstår därför de mest avgörande frågorna om vad som hände egentligen inne i bilen och varför Volvo från början förnekade att sensorn ens fanns.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt