Avslöjat: Drar 298% mer bensin i verkligheten

Tillverkarnas bränslesiffror spricker som såpbubblor när verkligheten tar vid. Nya data från 6,5 miljoner bilar visar att många bilmärken drar betydligt mer än utlovat. Värst är laddhybrider.

Många bilförare har märkt att bränslerapporterna inte alltid stämmer med verkligheten. Det biltillverkaren uppger brukar ofta skilja sig med den verkliga förbrukningen. Nu har en gigantisk EU-databas med 6,5 miljoner bilar i Europa gett en tydligare bild av vad bilar faktiskt drar på vägen, något som Vi Bilägare var först med att skriva om. EU:s siffror blottlägger vilka märken som avviker mest. Men det som sticker ut allra mest är laddhybrider som är extremt långt ifrån sanningen.

Siffrorna bygger på uppgifter som samlats in från bilägare vid service, reparation eller besiktning mellan 2021 och 2023. Resultatet visar tydligt att genomsnittliga bensin- och dieselbilar drar minst 16 procent mer än de officiella fabrikssiffrorna. Men för laddhybrider är verkligheten ännu mer dramatisk. Här drar bilarna i snitt 298 procent mer än vad de faktiska resultaten visar, nästan fyra gånger mer än de officiella siffrorna.

Så stor är skillnaden mot verkligheten

DrivmedelTillverkarens förbrukning (l/mil)Verklig
förbrukning
Skillnad i %
Diesel6,17,117%
Bensin6,77,716%
Laddhybrid1,66,1298%
Så mycket drar bilarna enligt tillverkarna jämfört med verkligheten. Data från 6,5 miljoner bilar har hämtats in.

Förbrukning dieselbilar (l/100 km)

MärkeEnligt
tillverkaren
Enligt
officiell data
Dacia4,95,9
Stellantis5,05,9
Renault5,06,0
Chrysler5,16,0
Seat5,36,5
Skoda5,36,4
BMW5,66,8
Volkswagen5,66,5
Audi5,87,1
Mazda5,86,8
Kia5,96,5
Hyundai6,06,5
Mercedes6,17,2
Volvo6,37,3
Ford6,27,1
Toyota7,18,0
Nissan7,28,7
Jaguar Land Rover7,38,7
KGM7,78,6
Ssangyong8,19,3
Källa: EU

Dieselbilar har länge haft rykte om sig att vara det mest bränsleeffektiva valet. Och visst, de är ofta snålare än bensinbilar. Men skillnaden mellan teori och verklighet finns även här. Bland de mest bränsleeffektiva dieselbilarna i verkligheten hittar vi Renault och Dacia, som överraskar med ett snitt på runt 5,9 liter per 100 km. Det är lägre än alla andra märken i jämförelsen.

I den andra änden finns Ssangyong och Nissan som sticker ut med de högsta verkliga siffrorna. Här drar modellerna i genomsnitt runt 7,5 liter per 100 km – mycket på grund av att båda märkena har flera stora arbetsfordon och suvar i utbudet. Volvo ligger också högt, främst för att märket sålt många dieseldrivna suvar i Norden.

När det gäller ”ärlighet” i siffrorna får däremot Hyundai och Kia beröm. Deras officiella och verkliga förbrukning ligger mycket nära varandra. Betydligt sämre ser det ut för Seat, BMW och Audi som har över 20 procents skillnad mellan vad som lovas och vad som faktiskt dras.

Förbrukning bensinbilar (l/100km)

ModellEnligt
tillverkaren
Enligt
officiell data
Toyota4,95,2
Mitsubishi5,15,8
Suzuki5,35,9
Renault5,36,7
Dacia5,57,0
Hyundai5,56,4
Honda5,55,5
Ford5,76,9
Kia5,86,7
Nissan6,07,3
Mazda6,07,2
Skoda6,07,0
Stellantis6,37,7
Seat6,47,5
Chrysler6,67,9
MG6,87,9
Volvo7,08,1
BMW7,08,6
Audi7,28,5
Subaru7,88,7
KGM7,87,6
Ssangyong7,76,9
Porsche11,013,0
Jaguar Land Rover10,112,4
Mercedes7,89,5
Källa: EU

När det gäller bensinbilar tar japanska märken som Toyota, Honda och Mitsubishi hem förstaplatserna. Deras modeller drar strax över 5 liter per 100 km och avviker mycket lite från tillverkarens siffror. Det innebär att bilägare kan lita på det som står i broschyren och räkna med en låg bränslekostnad.

I andra änden av skalan hittar vi Mercedes och Jaguar/Land Rover. Deras bensinbilar drar betydligt mer än officiellt angivet, och Subaru ligger också högt på grund av fyrhjulsdrift och större modeller. Men Subaru får ändå plus för ärlighet – avvikelsen mellan verklig och officiell förbrukning är bara 6 procent.

Störst skillnad ser vi hos Renault och Dacia, där verklig förbrukning kan vara över 25 procent högre än laboratorietesterna. För den som kör 1 200 mil om året innebär det ungefär 2 600 kronor extra i bränslekostnad. Det visar tydligt hur viktigt det är att kolla verklig förbrukning innan man köper bil.

Förbrukning laddhybrider (l/100 km)

ModellEnligt tillverkarenEnligt officiell data
Suzuki1,04,8
Toyota1,04,3
Mercedes1,25,7
Skoda1,25,4
Ford1,34,9
Kia1,34,7
Renault1,34,4
Seat1,45,1
Mazda1,47,5
Hyundai1,45,8
BMW1,56,3
Stellantis1,55,8
Volkswagen1,55,7
Audi1,66,5
Volvo1,76,2
Jaguar Land Rover1,88,0
MG1,96,8
Mitsubishi2,05,9
Chrysler2,46,9
Porsche3,010,4
Källa: EU

Det är dock bland laddhybriderna som glappet blir störst. På pappret ser de extremt snåla ut, ofta kring 1–2 liter per 100 km. Men i verkligheten är genomsnittet för europeiska laddhybrider hela 6,1 liter. En skillnad på nästan 300 procent.

Förklaringen är enkel. Laboratorietesterna utgår från att bilarna körs mycket på el. I verkligheten laddar inte alla förare lika ofta. Kör man längre sträckor utan att ladda regelbundet, är det bensinmotorn som tar över och då försvinner fördelen snabbt.

Bland de bästa laddhybriderna i verklig trafik hittar vi Toyota, Renault och Kia, som håller sig bland de lägre siffrorna. I toppen av förbrukningsligan hamnar däremot Porsche, Jaguar Land Rover och Mazda, där flera modeller kan dra mer än fem gånger så mycket bränsle som tillverkaren lovar. Även märken som Mazda, Suzuki och Mercedes har modeller som drar fyra–fem gånger mer än det officiella värdet.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt