En månadshyra på 3000 kr kan tyckas lockande att privatleasa en ny bil. Men missa inte de dolda kostnaderna. Det kan bli mycket dyrare.
En Audi A3 Sportback, modellår 2026, går just nu att leasa för 2 995 kr i månaden. Det är ett riktigt lockande pris som naturligtvis väcker stort intresse hos många. Faktum är att mer än varannan ny bil i dag leasas – hela 52 %. Men något många missar är att det ofta tillkommer extra kostnader som inte syns i annonsen. Du gör bäst i att räkna in dem innan du slår till på kampanjpriset.
Förhöjd insats
Se upp för lockpriser. Många privatleasingbilar säljs idag med lockpriser – du måste betala en kontantinsats. Men för att få den rättvisande kostnaden måste du slå ut den på hela leasingperioden. Men för många kan den ändå komma som en överraskning, för om man inte kan betala insatsen blir månadsavgiften ofta högre. Hos vissa återförsäljare marknadsförs Audin för 2 995 kr i månaden, men då krävs en insats på 17 000 kr.
Försäkring
Att försäkra bilen kan bli riktigt dyrt. För en Audi A3 kostar försäkringen 691 kr/mån hos IF Försäkringar. Det blir 8 292 extra per år för att försäkra bilen, som inte står inkluderat i månadspriset. Om du leasar bilen i tre år skulle det innebära 24 876 kronor extra.

Vinterdäck
Hos Audi kan du köpa vinterdäck som en engångskostnad. Till exempel erbjuds 17″ dubbade vinterdäck på Audi originalfälg till en extra kostnad på 595 kr/månad. Kostaden blir då totalt 7 140 kr för ett år. Under en leasingperiod på 36 månader blir det ytterligare 21 420 kronor som inte står direkt i priset. Du ansvarar själv också för däckbyten, inklusive kostnader för hjulskifte och eventuell förvaring av däcken.
Uppläggningsavgift
Det tillkommer också en uppläggningsavgift som bilhandlare sällan anger i annonser. Det är en engångskostnad som betalas i början av leasingavtalet, och beloppet varierar beroende på vilken leasinggivare du väljer. Hos Audi själva ligger avgiften på 495 kr, vilket inte är särskilt högt. Om du däremot leasar via en återförsäljare kan kostnaden ibland bli högre.
Fordonsskatt
Det tillkommer en fordonsskatt, som faktureras direkt från Transportstyrelsen. Denna skatt är inte inkluderad i leasingavtalets månadsbelopp och varierar beroende på bilmodell och drivmedel. Fordonsskatten är 6000 kr per år för en Audi A3.
Övermil eller extra mil
Vid privatleasing baseras betalningen på den avtalade körsträckan. Om du kör fler mil än vad som står i avtalet tillkommer alltså en extra kostnad när bilen lämnas tillbaka. Kostnaden kommer alltså som en klumpsumma vid återlämningen, och kan ge en rejäl chock om man inte varit uppmärksam. Avgiften beräknas som “övermil” – ju fler extra mil du kör, desto högre blir den totala kostnaden. Fråga bilförsäljaren om övermil så du har koll på läget.
Skador vid återlämning
När leasingperioden tar slut väntar ibland ytterligare en faktura. Om bilen anses ha fått onormalt slitage kan det bli dyrt. Exempelvis fick en kvinna i Sverige räkning på 36 500 kr efter privatleasing för “onormalt slitage”. Men så dyrt blir det vanligtvis inte, och kör du försiktigt kan du klara dig med 0 kronor.
Service och underhåll
Vissa leasingavtal inkluderar service och underhåll i månadsavgiften, som på Audis officiella leasingplattform. Men i andra avtal betalar du istället för service och underhåll själv. Exempelvis erbjuder Möllers Bil ett servicepaket för 100 kr i månaden. Än en gång, inte så farligt. Men många bäckar små…
Tvätt
När bilen lämnas tillbaka gör leasingföretaget en noggrann inspektion för att kontrollera slitage, repor och smuts. En fullständig handtvätt kostar mellan 599-1000 kronor, och en premiumtvätt kan kosta flera tusen kronor. Om bilen inte är ren vid återlämning kan det leda till extra kostnader, ibland flera tusen kronor.
Räntehöjning
Leasingavgiften på en Audi A3 påverkas delvis av Volkswagen Financial Services (VWFS) basränta. Det betyder att din månadsavgift kan förändras om räntan ändras. Om basräntan stiger kan månadsavgiften öka, men om räntan istället sjunker kan den också minska.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.