Volvos nya systermärke släpper en av världens tyngsta SUV:ar. Nya Zeekr 9X är så tung att du kan behöva C-körkort.
I Sverige får man köra personbilar med en totalvikt på upp till 3 500 kg, där inkluderas bilens egen vikt plus passagerare och last. Om totalvikten överstiger 3 500 kg krävs C-körkort för att köra bilen. Nu har Zeekr visat upp sitt nya flaggskepp, som har en totalvikt på cirka 3 095 kg. Om bilen är fullastad med fyra passagerare och deras packning kan den totala vikten mycket väl överstiga 3 500 kg. Det skulle innebära att man behöver C-körkort för att ens få köra personbilen lagligt.
Precis som med många andra kinesiska bilar, får 9X många västerländska konkurrenter att framstå som utdaterade och tråkiga. Till exempel går bilen från 0 till 100 km/h på bara 3,1 sekunder – trots sin extremt höga vikt. Priset är ännu inte officiellt, men tidigare uppskattningar visar att 9X kommer att kosta under 100 000 dollar. Förhandsförsäljningen startar i Kina senare denna månad.



Tack vare den höga effekten påstår Zeekr att 9X har en topphastighet på 240 km/h. Men prestandan är bara en del av historien. Under huven sitter en 2,0-liters turbomotor med 275 hästkrafter, som samarbetar med tre elmotorer. Tillsammans ger de hela 1 381 hästkrafter – en otrolig effekt för en stor SUV.
Enligt data från Kinas industri- och informationsministerium kan köparna välja mellan batterier på 55 kWh och 70 kWh. Det större batteriet är just nu det största som erbjuds i någon laddhybrid och ger en räckvidd på upp till 30 mil på enbart el. Tack vare ett 900-volts elsystem kan bilen snabbladdas från 20 till 80 procent på makalösa nio minuter – något som få konkurrenter kan mäta sig med.
Zeekr har också visat en animerad förhandsvisning av interiören, som har tre rader med två rymliga stolar i varje rad. Bilen är som gjord för långa resor. Interiören har också en digital instrumentpanel, en stor central skärm och en vikbar skärm där passagerarna exempelvis kan kolla film i baksätet.


Och det är inte allt – bilen har även självkörande teknik. 9X är utrustad med fem speciella sensorer som hjälper den att “se” runt omkring sig. En av sensorerna kollar långt fram för att upptäcka saker på avstånd, medan de andra fyra håller koll på områden där föraren annars har svårt att se, som döda vinklar och hela omgivningen runt bilen. Bilen kan köra själv under vissa förhållanden, men föraren måste alltid vara redo att ta över när det behövs.

LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.