Nya besiktningsregler drabbar många dieselbilar. Dessutom ska polisen börja med mätbilar som kontrollerar avgaser på bilar ute i trafiken. Transportstyrelsen uppger att det kan handla om 100 000-tals bilar som får körförubd.
– En mer precis beräkning, gjord av ett av de större besiktningsorganen, visar att totalt omkring 56 000 till 79 000 fordon hypotetiskt skulle underkännas, säger Besiktningsbranschen i sitt remissyttrande.
Nya besiktningsregler slår hårt mot många som äger dieselbilar. Snart kan 10 000-tals, kanske 100 000, fordon drabbas av körförbud. Bakgrunden är ett förslag från EU-kommissionen. Enligt detta ska man införa obligatorisk partikelmätning och mätning av utsläpp av kväveoxider vid kontrollbesiktningen. Dessutom ska polisen göra flygande inspektioner på dieselbilars utsläpp. längs Sveriges vägar.
Besiktningsbranschen är lyrisk över det nya förslaget i ett remissvar. Det här har de jobbat på länge.
– Vi välkomnar detta. Tidigare har mängder med bilar blivit godkända. Nu får vi fler kontrollpunkter och kan avslöja de här bilarna, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.

Han företräder alla Sveriges besiktningsbolag. De har tillsammans gett bifall till det nya förslaget.
– Åtgärderna som föreslås av EU-kommissionen kommer att ha betydelse för träffsäkerheten i besiktningsverksamheten och innebära att besiktningsorganen kommer kunna leverera en mer nyttig tjänst till fordonsägare och till samhället genom en mer tekniskt relevant kontroll, skriver Besiktningsbranschen.
Däremot protesterar polisen. För att göra flygande inspektioner med partikelmätning och NOx-mätning krävs mycket ny utrustning. För att göra de här mätningarna behöver polisen ha speciella mätbilar som lägger sig bakom bilar och mäter utsläppen från avgasröret. Samtidigt vill EU-kommissionen att medlemsländernas poliskårer ska göra inspektioner på 30 procent av fordonsflottan utmed Europas vägar.
– Detta innebär att fordon med mätutrustning kör i anslutning till fordons avgasrör för att mäta i ”avgasplymen”. Förslaget kan innebära behov av anskaffande av för ändamålet lämpade fordon med särskild analysutrustning. Om Polismyndigheten skulle genomföra kontrollerna skulle stora personella resurser behöva omfördelas från annan polisiär verksamhet, skriver polisen.
I flera EU-länder har man redan börjat införa partikelmätning av dieselfordon. Enligt det nya EU-direktivet måste både NOX-mätning och partikelmätning vara infört senast 2027. Besiktningsbranschen vill ha ett tidigare införande i Sverige.
– Att EU-kommissionen nu efter många års utredningsarbete lägger fram förslag i samma riktning är en vidimering av det de svenska besiktningsorganen länge förespråkat. Flera av de förändringar som kommissionen nu föreslår borde redan ha införts i svenskt regelverk, som en del i arbetet med de transportpolitiska målen, primärt Nollvisionen och miljömålet Frisk luft, skriver de i sitt remissyttrande.
Transportstyrelsen har däremot varit kritisk mot partikelmätning i Sverige. I en debattartikel varnar myndigheten för att 100 000-tals bilar kommer få körförbud. De har ännu inte kommit med sitt remissyttrande, men myndigheten har på förhand varit kritisk.
– I Belgien har vi siffror på en ökning till 17 procent underkända fordon vid besiktningen. Men i Sverige är fordonsflottan ännu äldre och körts fler mil. Då finns det risk att det blir ännu högre här, säger Anders Gunneriusson.
Besiktningsbranschen anser att Transportstyrelsen överdriver antalet underkända dieselbilar i Sverige.
– En mer precis beräkning, gjord av ett av de större besiktningsorganen, visar att totalt omkring 56 000 till 79 000 fordon hypotetiskt skulle underkännas, om den belgiska underkännandegraden rakt av jämförs med det uppskattade antalet svenska fordon med relevanta modellår och som är dieseldrivna, skriver Besiktningsbranschen.
Bensinbolagens branschorganisation Drivkraft Sverige ställer sig också försiktigt positiva till förslaget.
– Vi är positiva till att man utnyttjar möjligheten att i ökad utsträckning koppla upp sig till fordonet och får tillgång till fordonsdata som kan vara värdefull vid kontrollbesiktning och vägkontroll, skriver Drivkraft Sverige.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.