Lisa hade precis köpt en begagnad Ford Bronco från 2021 och allt verkade i sin ordning. Men när hon kom hem och började leta efter instruktionsboken i handskfacket hittade hon något helt annat.
– Jag är helt snurrig, säger Lisa efter fyndet som kastar omkull hela bilköpet.
På TikTok delar Lisa med sig av sin historia. Hon hade köpt en begagnad Ford Bronco och hade gjort allt i sin makt för att ta reda på om bilens förflutna. Bland annat hade hon använt sig av Carfax. Men det visade sig att bilen var en “clean title” som betyder att inga allvarliga skador eller juridiska problem är kopplade till bilens ägande eller historik, enligt de dokument som finns. Men hela hennes bild av bilköpet skulle förändras när hon hittade kvar något i handskfacket som den förra ägaren lämnat kvar.
I handskfacket hittade hon ett kvitto på reparationer för motsvarande drygt 70 000 kronor. På kvittot stod det att skadorna hade reparerats via en försäkringsskada och att försäkringsbolaget betalat. Någon sådan uppgift fanns dock inte med i Carfax-rapporten.
– Jag håller på att balla ur totalt. 7 000 dollar är inte småpengar. Vad var det egentligen som gick sönder? Blev ramen skadad?, frågar hon sig.
@barefootlisa #cartok #fordbronco #broncosport #lawyertiktok #dealership #drama #cardealership ♬ original sound – BarefootLisa
Lisa kontaktade genast bilförsäljaren som sålt henne bilen. Hon undrade varför den tidigare olyckan inte hade nämnts, särskilt med tanke på att reparationen var så pass omfattande. Försäljaren återkom senare med uppgiften att den förra ägaren ska ha kört på ett rådjur, vilket orsakade skador på taket och vindrutan. Men inga krockkuddar utlöstes.
Lisa är tveksam till den förklaringen. Hon ifrågasätter varför olyckan då inte rapporterades in till Carfax från början, särskilt när det rör sig om en försäkringsskada. Hon berättar att säljaren erbjöd gratis keramisk lackbehandling som kompensation – men även där hittade Lisa bevis i handskfacket: bilen hade redan fått det behandlat tidigare.
Nu kräver hon istället en förlängd garanti, och har börjat gräva i konsumentskyddet.
– I delstaten Illinois verkar det inte krävas att man haft uppsåt för att det ska räknas som vilseledande. Ansvaret ligger på handlaren oavsett, säger hon.
Lisas räddning blev alltså i detta fall att den förra ägaren lämnat kvar kvittona. Eller att bilhandlaren gjort ett dåligt jobb i att “dölja spåren” beroende på hur man ser på det. En person som skriver att den själv jobbat som bilhandlare menar dock att hon är chanslös eftersom hon borde ställt frågorna innan.
– Jag ställde massa frågor och uppenbarligen ljög de för mig. Det är uppenbart att du suttit i andra änden i bilhandlarens sits, tro mig, pikar Lisa mot användaren som verkar ta bilhandlarens parti.
Flera andra uppmanar henne att häva köpet eller åtminstone låta en oberoende verkstad kontrollera bilen igen. Andra tycker inte att summan för reparationen är så allvarlig. Men de poängterar att takskador kan ge problem i längden, till exempel med läckande tak eller försämrat karosskydd.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.