Per trodde han gjort ett klipp när han köpte sin bil från en privatperson men det blev snabbt en mardröm. Trots noggrann dokumentation och ett skriftligt utlåtande lägger polisen ner anmälan direkt.
– Det är tråkigt att polisen så lätt lägger ner fallet för att slippa utreda det, säger Per som nu också vill varna andra att tänka sig för innan de slår till på en ny bil.
Per hittade sin Ford Mondeo Flexifuel från 2010 i en annons från en privatperson. Han provkörde bilen, allt kändes bra och han slog till. Men redan efter några dagar och fem-sex mil började bilen krångla.
– Jag lämnade in den på verkstad och de konstaterade flera felkoder som hade släckts utan att något lagats, berättar “Per” som egentligen heter något annat.
Han hade betalat 26 000 kronor för bilen vilket och motsvarande bilar låg på runt 30 000 kronor så det var ingen konstig summa i sig. Men det skulle bli dyrare än så. Han betalade ytterligare drygt 5 000 kronor för att få bilen delvis reparerad, men fler problem kvarstod och nästa reparation skulle kosta mellan 10 000 och 17 000 kronor. Då försökte Per kontakta säljaren för att få hjälp eller ersättning men det blev snabbt problem. Säljaren gick under jord.


– Han svarade knappt på mina samtal. Jag fick till och med åka till hans arbetsplats för att få tag i honom. Han vägrade ersätta något eller häva köpet, och hotade till och med med att polisanmäla mig för att jag sökte upp honom, säger Per.
Per gjorde en polisanmälan, men den lades ner ganska omgående. Polisen ansåg att det var ett civilrättsligt ärende och inte ett brott, trots att bilen enligt verkstaden hade allvarliga dolda fel som någon medvetet försökt dölja.
– Det är tråkigt att polisen så lätt lägger ner fallet för att slippa utreda det. Konsumentombudsmannen sa att polisen ofta gör så och lastar över allt ansvar på köparen. Trots att jag hade dokumentation från en oberoende auktoriserad verkstad som skriver att jag blivit lurad, annonsen, chattar med kontrollfrågor om bilen så räckte det inte, berättar en besviken Per.

I Pers fall handlar det om 26 000 kronor. Men samma regler gäller oavsett om bilen kostar tiotusentals kronor eller en halv miljon. Många bilar säljs privat på annonssajter för betydligt större summor men med samma begränsade skydd för köparen. Det gäller att vara medveten om vilka skyldigheter man har när man köper och säljer bil privat. Och bara för att bilen säljs av en privatperson behöver det inte betyda att det är en dålig affär. Det finns även bilhandlare som har brister.
När man köper bil av en privatperson har man inte samma rättigheter som när man köper från en bilhandlare. Konsumentverket förklarar att det i första hand är det du och säljaren kommit överens om som gäller. Om ni inte avtalat något särskilt är det köplagen som styr och den ger ett sämre skydd än konsumentköplagen som gäller vid köp från företag.
Till skillnad från konsumentköplagen finns ingen lagstadgad ångerrätt vid privatköp. Det innebär att du som köpare är bunden av köpet så länge ni inte kommit överens om något annat. Om bilen säljs i “befintligt skick” betyder det inte att säljaren kan slippa allt ansvar. Du kan fortfarande reklamera om bilen har fel som inte borde finnas, exempelvis om bilen är i mycket sämre skick än vad du kunde förvänta dig utifrån priset, eller om säljaren undanhållit viktig information, som en allvarlig skada.
Du kan dock inte klaga på fel som du kände till innan köpet, eller fel som du själv orsakat efter köpet. Du måste också reklamera inom skälig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Vilket ofta blir en juridisk balansgång.

Det du kan kräva i första hand är att säljaren åtgärdar felet, till exempel genom reparation. Om det inte är möjligt kan du kräva prisavdrag som motsvarar felets värde. Vid allvarliga fel kan du i vissa fall häva köpet, vilket innebär att du lämnar tillbaka bilen och får pengarna tillbaka. I Pers fall är det dock hopplöst.
– Jag har kontaktat säljaren skriftligen och förklarat vad jag är missnöjd med och vilka krav jag har, men det har inte gett något resultat. Han skyller istället ifrån sig att det måste vara den bilfirma som han köpte bilen av som mixtrat med den. Och så hotar han med att polisanmäla mig om jag fortsätter höra av mig.
Konsumentverket rekommenderar att alltid kontakta säljaren skriftligt för att kunna bevisa vad som sagts. Telefonsamtal är svårare att bevisa vid en eventuell tvist. Om du hamnar i en tvist som ni inte kan lösa själva kan du behöva ta ärendet till tingsrätten. Då är det klokt att ta hjälp av en jurist eller advokat som kan hjälpa dig att reda ut dina rättigheter och skyldigheter.
I slutändan handlar det ändå om att säljaren frivilligt måste gå med på att häva köpet eller ersätta dig. Om personen vägrar kan du försöka driva ärendet vidare, till exempel genom domstol eller via Kronofogden. Men även där kan säljaren bestrida kravet, vilket gör att du kan behöva ta det hela vägen till tingsrätten. Samma sak gäller om du köpt bilen av ett företag och de väljer att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Då återstår bara rättsliga åtgärder vilket kan bli både tidskrävande och kostsamt. Du kan dock ha ett rättsskydd i din hemförsäkring som kan hjälpa dig och täcka juridiska kostnader.
– Jag ska rådgöra med en advokat för att se om bevisningen räcker, och hoppas min rättsskyddsförsäkring täcker en eventuell rättegång, säger Per.
Han är tydlig med vad han lärt sig av sin erfarenhet och varnar nu andra. Samtidigt vill han dela med sig av tips till den som planerar att köpa bil privat.
– Jag borde ha låtit en auktoriserad verkstad göra en ordentlig genomgång, spelat in vad vi kom överrens och skrivit ett tydligt kontrakt. Med villkor om återköp eller ersättning vid dolda fel som säljaren inte nämnt, säger Per.
Det blir inga fler bilar från en privatperson för honom. Nästa gång tänker Per köpa bil hos en bilhandlare, trots att det ofta är dyrare. För nu har han bara förlorat en massa pengar och fortsätter göra det dagligen fast han inte kan köra bilen.
– Det är fruktansvärt och frustrerande. Inte bara att man står utan bil, man riskerar även att förlora en större summa pengar, samt lägga ut för ersättningsbil och betala försäkring, skatt och parkering.
Oavsett om du köper bil av en privatperson eller från en bilhandlare är det viktigt att göra ordentliga efterforskningar innan. När du köper från en bilfirma bör du, förutom att kontrollera bilens historik, också kolla upp företaget. Hur länge det varit verksamt, vad andra kunder säger och vilka som står bakom verksamheten.
Men det ena utesluter inte det andra. Det är inte alltid en dålig affär att köpa privat, precis som det inte alltid är en garanti för en bra affär att köpa från handlare. Bilar kan alltid krångla, så det viktigaste är att ha tydliga avtal på plats innan köpet, oavsett vem eller vilket företag du gör affärer med. Dock kommer du alltid ha ett bättre skydd med konsumentköplagen och du kan vända dig till ARN om du och handlaren inte kommer överens. Men det finns ingen garanti att handlaren gör rätt för sig. Så även här kan bilköpet sluta i domstol i värsta fall.
Det här gäller vid bilköp från en privatperson
När du köper bil av en annan privatperson gäller köplagen, inte konsumentköplagen. Det betyder att du som köpare har ett sämre skydd.
Tänk på detta:
- Undersök bilen noga innan köpet – du kan inte klaga på fel du borde ha upptäckt.
- Skriv ett skriftligt köpekontrakt.
- Säljaren ansvarar för fel som fanns vid köpet, även om de visar sig senare – men det gäller bara om felen inte var möjliga att upptäcka.
- Du kan klaga på fel i upp till två år från köpet enligt köplagen men det ska ske inom en skälig tid.
- Om bilen är i väsentligt sämre skick än du med fog kunnat räkna med, kan du ha rätt att kräva åtgärd.
Om du och säljaren inte kommer överens efter köpet:
- Kontakta säljaren och förklara vad du tycker är fel och vad du vill få ut av det.
- Skriv till säljaren, helst via mejl eller sms, så att du kan visa vad som sagts.
- Om ni inte kan komma överens kan du i sista hand gå till domstol. Tingsrätten prövar då ärendet enligt köplagen.
Källa: Konsumentverket och Köplagen
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.