Transportstyrelsen varnar för att 100 000-tals svenska dieselbilar kommer att underkännas . Många kommer kräva motorbyte.
– Med samma krav som i Belgien skulle hundratusentals bilar underkännas, skriver Petra Wermström på Transportstyrelsen i en debattartikel på DN.
EU är på väg att tvinga Sverige att införa hårdare regler för partikelkontroll av dieselbilar. Men Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) vill gå fortare fram. De anklagar Sverige för att blunda för stora utsläpp och kräver att Transportstyrelsen omedelbart inför partikelräkning. Det är en metod som avslöjar trasiga och manipulerade partikelfilter, som enligt branschen står för merparten av de farligaste utsläppen.
Nu varnar Transportstyrelsen för att 100 000-tals svenska dieselbilar kommer att få körförbud.
– En kvalificerad bedömning är att samma krav i Sverige skulle innebära att hundratusentals dieselbilar skulle underkännas med stora underhållskostnader som följd. Vissa av bilarna skulle svårligen dessutom kunna åtgärdas genom reparationer annat än att byta hela motorn. Något som ofta innebär en kostnad större än värdet på hela bilen, skriver Petra Wernström på DN Debatt.

Skillnaden mellan Sverige och andra EU-länder är dramatisk. I Tyskland, Nederländerna och Belgien underkänns 9–18 procent av dieselbilarna. I Sverige underkänns bara två procent. Enligt FBB skulle omkring 60 000 dieselbilar per år fällas i besiktningen om Sverige använde samma mätmetod. Men Transportstyrelsen menar att det kan bli betydligt fler.
I sitt debattinlägg svarar myndigheten på kritiken från besiktningsbranschen om för låga krav på dieselbilar.
– Transportstyrelsen är naturligtvis lika angelägna som andra att vi har en fordonspark med så låga utsläpp av skadliga partiklar som möjligt. Men samtidigt måste vi som myndighet ta hänsyn till vilka konsekvenser regeländringar innebär för bilägare och inte bara sträva efter att underkänna fler fordon vid besiktningarna.
Hon bekräftar bekräftar att en rejäl regeländring kan få stora konsekvenser. Om Sverige skulle införa Belgiens gränsvärden handlar det om 100 000-tals bilar. Men vi har snart inget val, då EU kommer med ett gemensamt direkt för alla länder. EU arbetar just nu med att ta fram gemensamma regler för partikelmätning. Sverige ställer sig positivt men vill att införandet sker samordnat i hela unionen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.