Nissans VC-motor är supermodern med variabel kompression, men den nya tekniken har visat sig komma med frågtecken. När mekanikern Eric Berg undersökte ett trasigt exemplar av motorn bjöds han på en oväntad överraskning.
– Det är verkligen en tragedi, säger Eric.
Dagens turboladdade motorer kräver en lägre kompression för att de ska fungera optimalt, men en högre kompression är att föredra när turbon inte laddar. Nissan löste detta genom att vara först med en motor med variabel kompression i massproduktion. Motorn har hyllats och tidigare har den utsetts till en av de tio bästa i världen, men på senare tid har den ovanliga tekniken i motorn börjat ifrågasättas allt mer.
Genom att variera kompressionen och kolvens läge i cylindern och topplocket vid förbränningen kan motorns effektivitet och bränsleekonomi optimeras. Motorn finns i två versioner, där den ena är en tvåliters fyrcylindrig motor och den andra en trecylindrig 1,5-liters motor. Motorerna har ett variabelt kompressionsförhållande mellan 8:1 under full turboladdning och 14:1 under den lättaste belastningen.
Nissans motor ändrar kompressionen genom en elmotor som förskjuter vevaxlarna, vilket gör att kolvarnas höjd i förhållande till vevaxeln kan förskjutas. En stor mängd rörliga delar ser till att kompressionen kan ändras under gång, och tidigare har detta orsakat problem, vilket till slut ledde till att NHTSA inledde en utredning av motorn. Nu har även motordetektiven Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” fått tag på ett havererat exemplar som han ska undersöka närmare.
– Det här är en väldigt komplex motor, säger Eric.
Eric har fått in en trecylindrig 1,5-liters motor på 200 hästkrafter, som tidigare suttit i en Nissan Rogue från 2022. Samma motor finns även i Sverige i Nissan Qashqai E-4orce och X-Trail E-4orce. Motorn som Eric undersöker har gått 11 426 mil innan den havererade, men varför den gick sönder ska han nu ta reda på.
– Det är tydligen en vanlig trend att denna motor går sönder, säger Eric.
Motordetektiven inleder undersökningen genom att ta loss tändstiften. Han ser inga indikationer på att de skulle vara skadade eller vara orsaken till motorfelet. Efter det undersöker han turbon, som är oväntat stor med tanke på motorns slagvolym. Den verkar däremot fortfarande vara i bra skick.
– Den ser faktiskt rätt bra ut, säger Eric.
Han tar sedan loss topplocket, och när det är borta upptäcker han tydliga spår av en blandning av olja och kylvätska. När han sedan tar en titt på motorns kamkedja kan han inte se några tecken på problem.
– Jag kan inte se några större fel här, säger Eric.
När han sedan undersöker cylindrarna kan han inte se några tydliga fel, förutom att topplockspackningen är väldigt skadad. Han tar sedan loss oljetråget som inte imponerar på experten.
– Det är en genomusel design, säger Eric.
Lite senare i undersökningen visar Eric hur kompressionen faktiskt förändras. När han testar det verkar det som att tekniken fortfarande är i bra skick. Han visar även hur motorns speciella vevstakar ser ut. Däremot upptäcker han snabbt att de flesta lager är extremt slitna.
– De är verkligen äckliga, säger Eric.Eric känner sig nu klar med undersökningen av den unika motorn.
Enligt motordetektiven havererade motorn förmodligen på grund av skador på topplockspackningen, men vad som orsakade det från början känner han sig mer osäker på.
– Det är svårt att veta vad som orsakade skadorna på topplockspackningen. Det kan ha varit fel på motorn, som ett litet läckage av kylvätska, eller så kördes den av vägen, vilket orsakade ett hål i kylaren, avslutar Eric.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.