Tesla och Volvo utmanas i racet om den amerikanska lastbilsmarknaden. Kinesiska uppstickaren Windrose kan hinna före med sin Semi-kopia. Den amerikanska elbilsjätten måste börja leverera och det snabbt.
Tesla har på ett och ett halvt år bara lyckats leverera lastbilar till en kund, Pepsi Co. Elbilsjätten har fortfarande ingen färdig fabrik som kan tillverka de utlovade semi lastbilarna. 50 000 exemplar om året är siffran tillverkaren behöver komma upp i.
Istället är det en kinesisk uppstickare som försöker ta initiativet och lanserar lastbilen Windrose R700 som är besvärande lik Teslas lastbil Semi. Windrose försöker med lanseringen konkurrera med Tesla på den amerikanska marknaden.
– Du behöver inte flera hundra miljoner dollar för att sätta upp en fabrik, säger VD Wen Han via Youtube.
Första uppvisningsresan för lastbilen blev lyckad. R700 modellen laddades upp till 738 kW. Och lastades till en totalvikt av 33 712 kg och gav sig sedan iväg med två fulladdade batterier. Lastbilen körde från Colton i Kalifornien till Buckeye i Arizona vilket är en sträcka på 465 km och använde cirka 80 procent av batteriet. Förbrukningen under resan var låg, ungefär 110 kWh/100km.
Det är ungefär vad Tesla Semi påstod sig kunna uppnå i sina mest optimistiska mätningar. Räckvidden ser även ut att bli en tuff match för Volvo FH Aero som med sin nya modell ska komma 60 mil. Windrose har nu köpt en fabrik på amerikansk mark. Fabriken ligger i Huntington Beach i Kalifornien och ska i juli börja montera sina R700 modeller. Tesla har nu börjat halka efter i kapplöpningen och kineserna bostätter sig på deras mark.
LÄS MER:

Rasmus Söderqvist studerar journalistik och har skrivit för Vasabladet.