Vårdare skulle rädda brukare – fick p-böter direkt

Vårdanställd bötfälld när hon skulle rädda brukare. Nytt upprörande bötesfall skapar debatt kring parkeringsbolag.

En kall dag förra vintern parkerade en personlig assistent i centrum i Mo i Rana. Med sig hade hon en brukare som lämnade bilen mycket snabbt. Den personliga assistenten var då tvungen att rusa efter för att den inte skulle råka ut för något otrevligt.

Samtidigt kom en av parkeringsvakterna som är anställda i Rana kommun. Vakten såg att den personliga assistenten skyndade efter sin brukare. Ändå började vakten genast utfärda böter. Den personliga assistenten lyckades ändå att erlägga parkeringsavgift och starta parkeringen två minuter efter att hon parkerade. Men det var 31 sekunder för sent. Böterna på 660 kronor sattes fast på vindrutan till den kommunala bilen, uppger Motor.no.

Då blev den personliga assistenten mycket arg. Hon vände sig till det lokala parkeringsbolaget och överklagade böterna. Enligt bestridande så var hon tvungen att följa efter sin brukare innan parkeringsavgiften betalades. Annars hade risken varit stor att brukaren kunde blivit skadad. 

Det kommunala parkeringsbolaget avslog bestridandet. Då tog den personliga assistenten fallet upp till kommunens parkeringsnämnd. Enligt norsk lag ska varje kommun ha en sådan för att hantera överklagan kring parkeringsböter. Nämnden består alltid av tre personer, varav en kommer från konsumentrådet. 

Trots att den personliga assistenten förklarade mycket tydligt att hon var tvungen att följa efter brukaren och att hon betalade parkeringsavgiften så fort det gick. Avslog nämnden hennes överklagan. Två av tre ledamöter menade att man skulle betala genast vid parkeringen. Bara representanten från konsumentrådet ansåg att böterna borde annulleras. Fallet har fått uppmärksamhet i Norge där tidningen Motor.no tagit upp flera anmärkningsvärda parkeringsfall. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt