Skräckfyndet i återkallade V8:an: ”Ska inte vara där”

Eric Berg plockar isär General Motors återkallade skandalmotor – över 721 000 nya V8:or har återkallats. Motorobduktionen bjuder på flera skräckfynd.
– Den här motorn har skador som jag aldrig tidigare sett, säger Eric.

I mitten av april avslöjades en av de största motorskandalerna någonsin. I en utredning som bedrivits av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) framkom det att GM ska ha känt till 28 102 olika fall där deras L87 V8-motorer har gått sönder tidigt och att bilarna inte har kunnat köras vidare. På grund av detta tvingades General Motors återkalla 721 000 bilar med 6,2 liters L87 V8-motorer. 

Eric Berg är en motorexpert som ofta undersöker trasiga motorer på Youtube. I hans senaste klipp har han fått in ett exemplar av skandalmotorn från 2022 som tidigare satt i en Yukon Denali. Exakt hur långt motorn hann gå innan den havererade vet experten inte, men enligt honom byttes den ut för några månader sedan. 
– Det här är en motor som jag är väldigt nyfiken på att se varför den gick sönder, säger Eric.

Eric inleder sin undersökning genom att ta bort tändstiften. De ser inte trasiga ut, men Eric kan tydligt se att de har använts väl. Han tar sedan bort insuget och får då syn på insugsportarna.  
– Jag ser inga metallbitar. Det är bara väldigt smutsigt, säger Eric.

Han tar sedan loss det första topplocket och får då syn på fyra av motorns cylindrar. När han tar en närmare titt på dem har de alla tydliga tecken på slitage. Men han ser inga tecken på att kolvarna har slagit i något.  
– Det är bra, säger Eric.

När han sedan skruvar loss det andra topplocket ser han tydliga tecken på att motorn har stått utomhus ett tag, men han kan inte se några tecken på varför motorn är trasig. Eric Berg upptäcker sedan tydliga tecken på att motorns ventillyftare är trasiga.
– Det här är inte bra. Det är tydliga tecken på att det är fel på ventillyftarna, konstaterar experten.

Eric undersöker sedan oljetråget. Han bjuds då på ett riktigt skräckfynd.  
– Det här är dåligt, det här är verkligen riktigt dåligt. Jag hade faktiskt inte förväntat mig att det skulle vara så här dåligt, säger han.  
Enligt Eric är det tydligt att delen av vevstångarna som sitter fast i vevaxeln har överhettats rejält.  
– De blir svarta när de överhettas, säger Eric.

Han undersöker sedan kamaxeln som är i ett riktigt uselt skick. Han tar även loss vevstångarna och ser att lagringarna mot vevaxeln har snurrat helt till fel position.
– De är verkligen inte där de ska vara, säger Eric.

När han sedan tagit loss alla motorns kolvar kan han snabbt konstatera att alla i stort sett har skador. Enligt honom är det väldigt ovanligt att se att alla är skadade på det här sättet.
– Det är imponerande, men inte på ett bra sätt. Att alla är skadade på ungefär samma sätt avslöjar att motorn inte har gått sönder på grund av att den körts på för lite olja eller att den inte har vårdats bra. Istället är det tydligt att något är väldigt fel med motorns design, säger Eric.
LÄS MER:

Senaste nytt