Pop-up strålkastare är på väg att göra comeback. Porsche söker mönsterskydd för att återuppliva en av 1980-talets stora succér.
Porsche har gjort sig kända för att lansera specialutgåvor för sin största succé genom alla tider. Porsche 911 har tillverkats sedan 1963. Men kanske är det under 1980-talet som den här klassiska sportvagnen var som mest populär.
Då lanserade Porsche den med så kallade pop-up strålkastare. De kallade den Slantnose eller Flachbau i Tyskland. Idag är dessa specialversioner mytomspunna. Sedan hände något. Nya lagar och regler om utskjutande delar på bilarna gjorde det dyrt och krångligt att tillverka bilar med sådana strålkastare. Samtidigt ändrades konsumenternas tycken och smak.


De sista bilmodellerna som kom med pop-up teknik var Chevrolet Corvette C5 och Lotus Esprit som båda slutade att tillverkas 2004. Därefter trodde man att de här tidigare så populära lamporna skulle försvinna för alltid.
Nu har däremot den Europeiska myndigheten för varumärkes- och designskydd (EUIPO) med säte i Alicante fått in en förfrågan från Porsche. Den tyska sportbilstillverkaren, som ägs av krisande Volkswagen vill förlänga rätten till designen.
Porsche har problem med vikande försäljning på flera viktiga marknader. Ett sätt att tjäna pengar och få ut bilar är att spela på köparnas nostalgiska känsla. När det nu gått ett par decennier sedan pop-lamporna försvann är det många som börjar längta tillbaka.
Därför tror flera bilbloggare och andra kännare i bilvärlden att det är rimligt att Porsche snart kommer med en retroversion av 911 med pop-up teknik. Det är just den modellen som ofta kopplas ihop med pop-up. Trots att tekniken har funnits sedan 1930-talet.
Den första bilmodell som använde den här tekniken var Ford Cord som visades upp på bilmässan i New York 1935. Under förkrigstiden hängde andra bilmärken, som Fiat, på trenden. Under 1960-talet var den inte helt ovanlig i USA. Men det var inte förrän under 1980-talets yuppie-era som det slog igenom fullständigt och blev förknippat med ett omsusande jetsetliv.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.