685 000 kr för att laga elbil: ”Inget fysiskt fel”

Märkesverkstaden sa att det skulle kosta honom närmare 685 000 kronor att laga hans elbil. Men en annan verkstad gjorde en upptäckt och löste det för en bråkdel av summan.
– Vi insåg till slut att det inte var något fysiskt fel på batteriet, säger mekanikern George.

Elbilen rullade in till verkstaden med en varning för högspänningssystemet och kraftigt försämrad räckvidd. På märkesverkstaden hade ägaren redan fått ett mardrömsbesked. Hans Mercedes EQC 400 behövde ett nytt batteri som skulle kosta 56 000 pund (cirka 685 000 kronor). Men mekanikern George hittade felet som ingen annan hade sett. Och det var inte alls något fysiskt fel på batteriet.

Elbilen hade köpts på auktion efter en lättare krock och hade varningslampor som indikerade fel i högvoltsbatteriet. När verkstaden började mäta upptäckte de något ovanligt. Batteriet bestod av två halvor med egna styrsystem där den ena visade nästan full laddning och den andra bara en tredjedel.
– Vi trodde först att en säkring hade gått men alla mätningar såg normala ut, säger George.

George berättar att man började misstänka att felet låg i programvaran. Efter flera timmars arbete, nedmontering av hela batteriet och en rad tester visade det sig att felet kunde lösas genom en mjukvaruåterställning i Mercedes egna diagnossystem.
– Jag blev faktiskt lite irriterad på mig själv. Vi lyfte ner hela batteriet i onödan. Men det viktigaste är att bilen fungerar perfekt igen, säger George.

När EQC:n startades efter uppdateringen var varningslamporna borta och räckvidden tillbaka på normal nivå. Och efter flera hundra mil på vägarna fungerar elbilen fortfarande felfritt. Samtidigt har ägaren sparat en summa som räcker till en helt ny bil.

Totalkostnaden för arbetet, inklusive diagnos, demontering och uppdatering, landade på 860 pund plus moms, alltså drygt 10 700 kronor. Ägaren till Mercedesen sparade alltså närmare 675 000 kronor.
– Märkesverkstaden ville ha över en halv miljon för att byta batteriet. Vi löste det utan att byta en enda del, säger George.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt