Vissa vanor förstör batteriet i din elbil utan att du märker det. Experter från Polestar och konsultgruppen P3 varnar nu för fem misstag som sliter i onödan. Undvik dem annars kan batterihälsan rasa långt under genomsnittet.
Genomsittet av alla elbilar kommer efter 300 000 km fortfarande ha 88 procent av sin ursprungliga batterihälsa. Men det betyder inte att alla batterier håller sig på 88 procent. Om du behandlar bilen fel kan den försämras mycket snabbare. Det säger experter från Polestar och konsultgruppen P3 som nyhetsajten Autovisie talade med på EV 38 bilmässan. Här är fem misstag du enkelt kan rätta till:
1. Parkera inte bilen i stekande sol
Det går inte alltid. Men för batteriet är det bättre att parkera bilen där temperaturen är låg till medium. I exempelvis ett garage.
– Det gör att batteriet försämras snabbare, säger Jens Groot, chef för batterier vid Polestar till AutoVisie.

2. Lämna inte din elbil med ett fullt batteri
Om du inte behöver din bil på dagar, veckor eller månader ska du inte lämna batteriet på mer än 80 procent nivå. För att undvika nedbrytning av batteriet är detta viktigt att tänka på.
3. Försök undvika snabbladdning så mycket som möjligt
Med lägre laddningshastigheter belastas batteriets kemiska struktur mindre. Därför rekommenderas att använda AC-laddare med maximalt 11 eller 22 kW så mycket som möjligt.

4. Ladda inte din elbil hela vägen till hundra procent
Många elbilar har en möjlighet att ställa in en laddningsgräns som hindrar dig från att ladda batteriet till 100 procent. Det rekommenderas att ladda bilen till 80 procent för batterihälsans skull.
5. Kör inte för snabbt och håll tillbaka med accelerationen
Elbilar har ofta bra och snabb acceleration. Men för batteriets skull är det bättre att hålla tillbaka lite. Undvik hastigheter mellan 100 till 110 km/h på motorvägarna och kör inte plattan i mattan efter rödljusen så håller sig batteriet hälsosamt längre.

LÄS MER:

Rasmus Söderqvist studerar journalistik och har skrivit för Vasabladet.