Vad hände med tiotusentals Volkswagen och Audi mitt ute i Mojaveöknen? Efter dieselgate-skandalen stod bilarna parkerade i väntan på sin framtid. Nu är mysteriet löst.
Dieselgate-skandalen från 2015 är en av de största skandalerna i bilindustrins moderna historia. Volkswagen avslöjades ha manipulerat utsläppstester med hjälp av mjukvara i sina dieselbilar. Fusket började uppdagas i USA men visade sig snart finnas på flera marknader världen över, från Europa till Kanada och Sydamerika. Totalt berördes över 300 000 VW- och Audi-bilar i USA som köptes tillbaka och frågan som många ställde sig var vad som egentligen skulle hända med alla dessa bilar.
Det var här en mystik började spridas. En satellitbild som i dagarna blev viral visade rader av Volkswagen och Audi-bilar parkerade på en enorm ökenparkering i Mojaveöknen i Kalifornien. Bilden som snabbt fick tusentals reaktioner på nätet, visade bilar uppställda i täta led i det torra landskapet och väckte stor nyfikenhet bland bilintresserade. Men framför allt frågor och om Volkswagen medvetet hade dumpat kvar bilarna kvar där ute i öknen.

För att reda ut mysteriet grävde Reddit-användare djupare. En person använde Google Earths tidslinjefunktion och kunde visa att bilarna stod parkerade just där från juni 2017 till oktober 2020. Samtidigt konstaterade användaren att:
– De stod där någon gång mellan juni 2017 och oktober 2020, men bilarna finns inte kvar längre.
Det stämmer med vad man kan se själv genom att kika på satellitbilder från den aktuella tidsperioden. Bilder från innan och under åren 2017–2020 visar tydligt den enorma mängden dieselgate-bilar, medan bilder från 2020 och framåt visar att platsen är helt tom och ersatts av en byggnad.
Men varför stod då 21 000 bilar parkerade mitt i öknen? Det visade sig att denna plats, Southern California Logistics Airport i Victorville, var en av totalt 37 säkra lagringsanläggningar Volkswagen använde för att förvara de bilar man tvingades köpa tillbaka i efterdyningarna av skandalen.
Audi beskrev situationen så här 2018:
– Dessa fordon lagras tillfälligt och underhålls regelbundet för att säkerställa långsiktig funktion och kvalitet, så att de kan återföras till marknaden eller exporteras när myndigheter godkänt utsläppsanpassningar
Det var alltså ingen bilkyrkogård där bilarna lämnats att förfalla, utan ett kontrollerat lager där fordonen underhölls i väntan på vad som skulle komma härnäst. Under de år som gått har Volkswagen både reparerat och sålt vidare över 13 000 av dessa bilar, medan minst 28 000 bilar skrotats på grund av skador eller tekniska problem.

Det som började som en viral bild på övergivna VW- och Audi-bilar i öknen är egentligen berättelsen om en lång och komplex hantering av ett av bilhistoriens största utsläppsfusk. Vad som nu återstår är en tom parkeringsplats och en nybyggd anläggning på platsen där raderna av dieselgate-bilar tidigare stod uppradade.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.