Konsumentverket drar banken DNB inför rätta för vilseledande avtalsvillkor. Anledningen är höjda avgifter för privatpersoner som leasat sina bilar. Nu kan 30 000 bilägare få upprättelse och sin leasingpengar tillbaka.
Konsumentombudsmannen drar nu Den Norske Bank inför domstol för att ha sålt vilseledande och oskäliga avtalsvillkor till bilkonsumenter. Avtalen lades fram som “säkra” och förutsägbara, utan överraskande höjningar eller tilläggsavgifter. Men Konsumentverkets granskning säger annorlunda.
Efter att mängder med bilägare lämnat in anmälningar till både Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket drog man under 2022 igång en granskning. Det man kom fram till var att mängder med människors avgifter hade höjts utan att de informeras om varför.
– En riktig kalldusch. Säljargumentet var ju just tryggheten i att ha en fast månadskostnad och så plötsligt sticker kostnaderna iväg. Konsumentombudsmannen anser att banken använt både vilseledande och oskäliga avtalsvillkor, säger Pär Magnusson, processråd vid KO i ett pressmeddelande, något Vi Bilägare var först med att uppmärksamma.
Bankens avtal har brukats av cirka 30 000 bilägare som nu kan få upprättelse när DNB ställs inför rätta.
DNB uppger för Vi Bilägare att den inte delar Konsumentombudsmannens bedömning och är mycket förvånade över att KO har valt att driva frågan om privatleasing vidare i domstol.
– Om KO trots ARN:s beslut och etablerad branschpraxis fortfarande anser att det finns en otydlighet, välkomnar DNB att denna fråga ännu en gång avgörs, så att branschen och leasingkunderna kan gå vidare med denna populära produkt, uppger DNB enligt Vi Bilägare.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.