20 år gammal Saab kör ifrån superbilar

Det ser ut som en helt vanlig Saab 9-3 Aero tills den släpps lös på Nürburgring. På den mytomspunna banan kör den ifrån betydligt nyare, dyrare och kraftfullare superbilar.
– Den är unik. Du har något klassiskt och sällsynt som inte tillverkas längre, säger Misha Charoudin.

En gammal Saab 9-3 Aero håller tempo med betydligt dyrare och snabbare bilar på Nürburgring. Med uppgraderade däck, bromsar och chassi visar den svenska turboklassikern att den fortfarande kan överraska. Även när vädret slår om och banan kastar fram både dimma, regn och oväntade hinder.
– Det är första gången… nej, jag ljuger. Men det är första gången jag kör en Saab på riktigt här, säger Misha Charoudin innan han rullar ut på banan i den banpreppade 9-3:an.

Ägaren som kört hela vägen från Irland beskriver bilen som i stort sett original men med rätt delar på rätt ställen. Kraftigare bromsar, bättre däck och nedbantad vikt. Under huven sitter Saabs klassiska fyracylindriga turbomotor, i det här fallet uppgraderad till det som Saab-entusiaster kallar Stage 3+.
– Den gör runt 270–280 hästkrafter och 420 newtonmeter. Massor av vrid, allt på framhjulen, berättar ägaren.

När Charoudin kliver in märks snabbt hur mycket av originalkänslan som finns kvar. Till och med Saabs flyginspirerade instrumentpanel dyker upp i klippet.
– Åh, den har ju de där cockpit-mätarna. Man kan till och med dimma ner allt, utbrister han.

Vädret skiftar direkt efter start. Först duggregn, sedan torra partier, plötsliga vattenfickor och när en annan bil läckt vätska en lång och farlig sträcka på asfalten.
– Det där vill man absolut inte köra på, konstaterar Charoudin när de passerar spåret som glittrar över hela kurvan.

Trots förhållandena pressar Saaben upp tempot varv efter varv. Den spinner, sladdar, biter tag och hämtar grepp igen. I flera sekvenser kör den ikapp och om betydligt starkare bilar. Inte med rå effekt, utan med balans och oväntad snabbhet genom kurvorna.
– Den bromsar, svänger och passerar allt. Vad mer kan man vilja ha?, säger Charoudin.

När Saaben glider av banan efter ett nästan helt torrt varv, trots ösregn på andra delar av sträckan, är det tydligt att den gjort intryck. Det här är fortfarande en bil som kan reta gallfeber på betydligt dyrare maskiner. Mot slutet konstaterar Mischa att den gamla 9-3 Aero inte bara är snabb. Den är unik.
– Du har komfort, du har något sällsynt, något klassiskt som inte tillverkas längre. Det är det som gör den speciell.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt