18-åringar ska få köra tung lastbil: ”Helt barockt”

18-åringar kommer att få köra tung lastbil. Men experterna rasar mot EU-beslutet och varnar för svåra konsekvenser. 
– Man kan säga att det är barn med väldigt lite livserfarenhet, säger Sonja Forward, forskare på Statens Väg och transportforskningsinstitut (VTI). 

EU-parlamentet är överens om unionens fjärde körkortsdirektiv. Det är nästa sista instans innan allt faller på plats och ska genomföras av alla medlemsländer. Ett av förslagen är att sänka körkortsåldern på tung lastbil till 17 år.
– Det är med beledsagare, sedan ska man kunna köra tung trafik redan som 18-åring, helt själv. Det är helt barockt, hur ska en sådan ung människa kunna ta ansvar för detta, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor för trafiklärarutbildningen (stora bilden ovan).

Europeras åkeri och bussnäring är i kris. Man har väldigt svårt att rekrytera ny personal. Därför har de ställt krav på politikerna att sänka åldern så att det ska bli lättare att hitta yrkeschaufförer.
– Så unga människor är inte redo ännu. Man har inget utvecklas konsekvenstänkande, ska de sedan ge sig ut på vägarna i en buss och ta ansvar för andra människor, eller köra en stor lastbil, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

21-åringar ska få köra buss enligt det nya EU-direktivet. Foto: SL

Enligt forskningen är den mänskliga hjärnan inte fullt utvecklad förrän vid 25 års ålder. Det här gäller i större utsträckning pojkar. Det är också den grupp som mest söker sig till de här yrkena. 
– Vårt argument är att andra man utsätter ungdomar för mycket stress och ansvar, det är inte snällt mot föraren när den har så lite livserfarenhet, säger Sonja Forward.

Istället vill experterna se att branscherna förändrar sin personalpolitik. Att lösa problemet med en hord av tonåringar är enligt dem den sämsta lösningen.  
– Det bästa vore om man gör arbetsvillkoren bättre för yrkeschaufförerna. Nu är det många som slutar tidigt och då vill man istället fylla på med ungdomar som inte är redo för det ansvaret, säger Sonja Forward. 

EU:s förslag är att sänka åldern på tung lastbil från 21 till 18 och på buss från 24 till 21. 
– Man lyssnar inte på vetenskapen utan försöker istället hitta snabba lösningar för att lösa problemet åt näringen. Istället borde de se över arbetsvillkoren och lönerna, göra det mer attraktivt att vara yrkeschaufför, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Bussförare är inte bara chaufförer. De ska också hantera människor i olika situationer. Då är det bra att ha en gnutta livserfarenhet.
– Bussförare kör också färdtjänst och det kan också vara sjukdomsfall. Det är alldeles för mycket ansvar. Ska de sedan köra långt med många människor ombord som de ska ha ansvar för, det är inte rimligt, säger Sonja Forward.

Bussförarnas situation ska vara ännu sämre än lastbilschaufförerna. 
– Bussförare har väldigt dåliga arbetsförhållanden. Detsamma kan nog sägas gälla för lastbilschaufförerna, det är där vi ska göra saker och inte sänka åldern. Det är bättre att satsa på kvalitet än kvantitet, säger Sonja Forward.
LÄS MER: